nieuws
Recreatiebedrijf wil gaan spoorfietsen op Akzospoorlijntje in Hengelo
Het recreatiebedrijf Rail Pleasure wil een deel van het oude Akzospoorlijntje gebruiken voor het spoorfietsen. Het is de eerste keer inNederland dat een onderneming een spoorlijn koopt om er een attractie voor toeristen en dagjesmensen van te maken.
De gemeente Hengelo werkt mee aan het realiseren van een toeristische voorziening door een deel van het oude zoutlijntje te verkopen aan Rail Pleasure. De gemeente had de spoorlijn al overgenomen van ProRail. De spoorlijn werd in het verleden door Akzo gebruikt om zout te vervoeren.
Toeristische trekpleister
De Hengelose initiatiefnemer Jurriaan Knol denkt dat het spoorfietsen een toeristische trekpleister kan worden. "Spoorfietsen is trappen op speciale fietsen over een verlaten spoor.
Spoorfietsen over het Akzo-lijntje kan uitgroeien tot een toeristische attractie voor heel Twente. Ik ben blij dat de gemeente en andere organisaties en stichtingen meewerken om dit plan te realiseren." Knol verwacht dat het spoorfietsen nog deze zomer van start kan gaan.
Perronnetje met een negentiende eeuws wachthokje
De nieuwe spoorfietsspoorlijn loopt van het FBK-stadion tot aan Twekkelo. Technologiebedrijf Strukton legt voor het laatste deel in de verbinding met Twekkelo gratis een extra spoor aan. De opstapplek voor spoorfietsers komt aan de achterkant van het FBK-stadion. Daar bouwt Rail Pleasure een klein perronnetje met een negentiende eeuws wachthokje: een exacte kopie van het wachthuisje van Boekelo.
De gemeente Hengelo nam de spoorlijn voor zo’n 70.000 euro over en verkocht het gedeelte dat geschikt is voor het spoorfietsen door aan de onderneming. De grond rondom het spoorlijntje gebruikt de gemeente om de fietssnelweg F35 recht te trekken en de overweg te verwijderen.
Hengelo wil de omgeving verder ontwikkelen.
Hengelo wil de omgeving verder ontwikkelen.
Rail Pleasure heeft meer plannen voor spoorfietstrajecten
Rail Pleasure is een onderneming die samen met lokale betrokkenen spoorfietstrajecten aanlegt op bestaande spoorverbindingen. Zo werd in België al een populaire route aangelegd en zijn er plannen om ook in Friesland een spoorfietstraject te starten. Ten oosten van
Nijmegen, op de grens van Groesbeek met Duitsland, is spoorfietsen in Nederland ook al mogelijk.