Eerste testrit met spoorfiets op Akzo-lijntje in Hengelo

Vanaf 15 april moeten mensen er gebruik van kunnen maken: de spoorfiets op het Akzo-lijntje in Hengelo. Vanmiddag werd de eerste testrit gemaakt door initiatiefnemer Jurriaan Knol en een aantal vrijwilligers.

Spoorfietsen is trappen op speciale fietsen over een verlaten spoor. Het is voor het eerst dat dit in Nederland gedaan kan worden. De spoorfietsspoorlijn loopt van het FBK-stadion in Hengelo tot aan Twekkelo.

Negentiende-eeuws wachthokje

Technologiebedrijf Strukton legt voor het laatste deel in de verbinding met Twekkelo gratis een extra spoor aan. De opstapplek voor spoorfietsers komt aan de achterkant van het FBK-stadion. Daar bouwt de onderneming van Knol een klein perronnetje met een negentiende-eeuws wachthokje: een exacte kopie van het wachthuisje van Boekelo.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat spoorfietsers de keuze hebben uit vier verschillende fietsen: een gezinsfiets, een groepslorrie, een pomplorrie en een spoorfiets waarmee ook over de weg gefietst kan worden. De spoorfietsen maken net als treinen gebruik van een dienstregeling. ’s Ochtends kan vanaf 10.00 uur richting Twekkelo gefietst worden en vanaf 13.00 uur weer terug naar Hengelo. ’s Middags kan er nog een keer gefietst worden, van 14.00 tot 17.00 uur.

'Toeristische trekpleister voor heel Twente'

De gemeente Hengelo nam de spoorlijn voor zo’n 70.000 euro over en verkocht het gedeelte dat geschikt is voor het spoorfietsen door aan de onderneming. De grond rondom het spoorlijntje gebruikt de gemeente om de fietssnelweg F35 recht te trekken en de overweg te verwijderen.

Initiatiefnemer Knol denkt dat het spoorfietsen in Hengelo voor heel Twente een toeristische trekpleister kan worden. "Ik ben blij dat de gemeente en andere organisaties en stichtingen meewerken om dit plan te realiseren", zei hij op 10 februari.

Meer over dit onderwerp:
Spoorlijn Akzo spoorfietsen testrit cultuur Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren