47-jarige Michel vlogt elke week: komt de volgende Enzo Knol uit Zwolle?

Maak kennis met Michel ten Hoove uit Zwolle, 47 jaar, vader en… vlogger. Elke week plaatst hij een video op YouTube met fragmenten uit zijn leven. Michel treedt daarmee in de voetsporen van vloggers als Enzo Knol, BeautyNezz en Vloggloss.

Wie? Voor de tieners van nu zijn dit geen onbekenden. Dit zijn vloggers, mensen – of beter: jongeren – die hun hele leven filmen en deze video’s op YouTube plaatsen.

De Spice Girls van nu

Zijn ze populair? Nou en of. Enzo Knol, de bekendste Nederlandstalige vlogger, heeft meer dan een miljoen YouTube-abonnees. Zijn video’s worden gemiddeld 400.000 keer bekeken, voornamelijk door kinderen en jongeren.

Enzo Knol, Joy (BeautyNezz) en Mascha Feoktistova (Vloggloss) zijn de Spice Girls, de Michael Jacksons en de Doe Maars van nu.

In de voetsporen van Enzo
En nu hoopt de Zwolse Michel ten Hoove zichzelf aan dat rijtje toe te kunnen voegen. Hij is bij lange na niet de enige, want nieuwe vloggers schieten als paddenstoelen uit de grond.

Er is echter één verschil tussen hen en Michel: zij zijn vaak nog geen 15 jaar oud, Michel is 47. En de mensen van Michels generatie begrijpen nauwelijks iets van de hysterie die rondgaat als Joy zich op straat begeeft.

Elke dag filmen

“Ik ben met vloggen in aanraking gekomen door mijn zoontje”, vertelt Michel. “Hij zit in groep 8 en is fan van Enzo Knol. Daarnaast zit ik al een hele tijd op Twitter en ben ik geïnteresseerd in nieuwe media.”

Afgelopen 1 januari besloot Michel de vloghype zelf te gaan ondervinden. Dat houdt in dat hij elke dag met een camera rondloopt om stukjes van zijn leven te filmen, van een dagje IKEA tot de schoolkeuze van zijn zoon. 

'Gewoon doen'

“Ik dacht op een gegeven moment: belachelijk dat mijn generatie niet meegaat met de tijd, we zijn toch niet achtergesteld?” zegt Michel verontwaardigd.

“Ik liep er al dus een tijdje over na te denken, maar op een gegeven moment besloot ik het gewoon te doen."

Michel heeft een journalistieke achtergrond. "Door te vloggen ben ik op een matige manier met camerajournalistiek bezig en kan ik mijn creativiteit kwijt.”

Meer kijkers en abonnees

Op dit moment worden de video’s zo’n vijftig keer bekeken en heeft het kanaal achttien abonnees.

“Maar ik doe het niet puur voor mezelf, dus ik zou het leuk vinden om meer kijkers aan te trekken."

"Serieuzer en inhoudelijker"

Wat vinden vrouw en kind er eigenlijk van? “Heel erg leuk”, reageert Michel. Zijn zoon kijkt elke dag op YouTube of zijn vader er al abonnees bij heeft en ook zijn vrouw doet graag mee in de video’s.

“Ik vind het bijzonder om een van de weinigen te zijn van deze generatie die vlogt. Ik zou het anderen zeker aanraden. Ik denk dat onze generatie wat kan toevoegen; wij kunnen serieuzer en inhoudelijker zijn.”

Meer over dit onderwerp:
zwolle IJsseldelta Verhalen
Deel dit artikel:

Reageren