Ilse DeLange

Rapport: landelijke bekendheid Museum De Fundatie Zwolle neemt af

De landelijke bekendheid van het Zwolse museum De Fundatie neemt af. Het museum heeft geen profijt meer van de spectaculaire verbouwing en heropening in 2013. Dat blijkt uit marktonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, die ruim drieduizend Nederlanders heeft ondervraagd.
Eens per twee jaar voert Hendrik Beerda onderzoek uit naar de cultuursector in Nederland. Beerda kijkt onder andere naar musea met de sterkste reputatie, de meest gastvrije musea en de sterkste cultuurmerken in Nederland.   

Kortstondig landelijke aandacht

Beerda stelt een tweejaarlijkse ranglijst van musea samen. De Fundatie is daarin gezakt van plek 149 naar 178.
"De belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse museumwereld worden veroorzaakt door grootschalige tentoonstellingen en verbouwingen", stelt Beerda. "Museum De Fundatie lukte het kortstondig om met een verbouwing nationale zichtbaarheid te realiseren, maar is deze nu weer kwijt." 

Nieuwigheid is eraf

Directeur Ralph Keuning van museum De Fundatie zegt niet blij te zijn met het uitgekomen rapport, maar kan het wel verantwoorden: "Dat wij 29 plekken gezakt zijn, is te verklaren. In 2013 hebben wij een verbouwing gehad wat de publieke belangstelling en media aandachtsgolf opschroefde. Dat heet ook wel 'het nieuwe museum effect'. Na een half jaar ebt de mediagolf weg, maar de publieke belangstelling bleef wel aan. Hierdoor zijn we wel weer gezakt in de ranglijst. Maar, die reputatie gaan we wel weer terugwinnen, daar zie ik geen probleem in."
De bezoekersaantallen spreken het rapport volgens Keuning tegen. "Als je naar het jaar 2015 kijkt, doen we het beter dan in 2014."

Buiten de top 150

Voor het onderzoek zijn 3200 mensen in twee fases ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid gemeten. Dat betekent dat een deelnemer van het onderzoek gevraagd wordt alle musea die diegene kent op te noemen. Maar weinigen noemden De Fundatie. De Fundatie is wel het sterkste Overijsselse museummerk.   
Vervolgens wordt voor de 150 bekendste cultuurmerken de merkkracht, het imago, de bezoekintentie en groeiverwachting gemeten. Door de daling in de ranglijst is De Fundatie buiten de top 150 gevallen, waardoor Beerda geen extra metingen meer heeft verricht.     

DeLange en Finkers nog net in top 10

Beerda onderzocht ook de sterkste cultuurmerken. In de top 10 staan al jaren Ilse deLange en Herman Finkers zij aan zij: de vorige keer respectievelijk op plek vier en vijf. Nu zijn beiden gezakt naar negen en tien.
Dat Finkers als sterk merk is gedaald mag bijzonder heten. Nederlandse tv-kijkers waren lovend over zijn oudejaarsconference. De show op oudejaarsavond was over het hele jaar het op een na best bekeken tv-programma.  
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.