Machinistenbond vraagt om nieuw onderzoek na ongeluk Dalfsen

De machinistenbond VVMC wil dat er onderzoek gedaan wordt naar het treintype dat bij Dalfsen ontspoorde vorige maand. Bij dat ongeluk kwam een machinist om het leven.Â

Het treinongeluk bij Dalfsen was niet de eerste waarbij een Stadler-trein betrokken was. In minder dan een jaar tijd zijn zeven machinisten van dit type treinen om het leven gekomen bij verschillende spoorongelukken in Duitsland, Oostenrijk en Nederland, meldt De Stentor.

Cabine weggevaagd

"Meestal bij dit soort ongelukken is de afloop niet dodelijk voor machinist, helaas in dit geval wel", zegt Wim Eilert, vakbondsbestuurder van de VVMC. "De hele cabine was weggevaagd dus het is een enorme klap geweest."

Eilert vindt niet dat er eerder had moeten worden ingegrepen wat de veiligheid van machinisten betreft: "Er was voor het ongeval in Dalfsen geen aanleiding om vragen te stellen. Nu is die aanleiding er wel." Wel zet hij zijn vraagtekens bij de druk die machinisten ervaren: "De dienstregelingen worden steeds krapper, waardoor er steeds harder gereden moet worden. Als je dan foto's van de trein in het weiland ziet, vraag je je af of dat echt verstandig is."

Minder spoorwegovergangen

Eilert heeft een andere oplossing om botsingen op het spoor te voorkomen: minder overgangen. "Als je een groot deel van de overgangen weghaalt, dan kan je het risico ook drastisch verlagen. Wat ons betreft mogen alle overgangen weg."

 

De Zwitserse fabrikant Stadler spreekt de berichten over de gevaarlijke treintypen uit hun fabriek tegen. Zij zeggen dat het om pure pech gaat en dat de treinen voldoen aan alle Europese normen. De trein in Dalfsen was van Arriva en zij willen niet verder reageren.

Meer over dit onderwerp:
treincrash dalfsen onderzoek Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren