nieuws

Brandbaar gas en explosieve vloeistoffen, dit rijdt op het spoor in Overijssel

Explosieve gassen, brandbare vloeistoffen en chemische gifstoffen. Meerdere malen per dag denderen goederenwagons vol met deze gevaarlijke stoffen dwars door Overijsselse dorpen en steden.Â
Bijna drieduizend wagons met brandbare vloeistoffen rijden jaarlijks door Overijssel, over het traject Deventer - Oldenzaal. Dat is véél meer dan toegestaan volgens de nieuwe wet Basisnet. Hoe kan dat eigenlijk? 
Er mogen maar 210 wagons met brandbare gassen over het spoor per jaar, om zo de kans op een ongeluk zo klein mogelijk te houden. 

2015

Deventer-

Hengelo

Ketels * met gevaarlijke stoffen Containers * met gevaarlijke stoffen Brandbare gassen:    2834  343 Giftige gassen:          92  -  Brandbare vloeistoffen:       839  294 Giftige vloeistoffen:            88  6
*Ketelwagens zijn rond, containers rechthoekig. Gemiddeld is de inhoud van een ketel groter dan een container.    

Hoe groot is de kans op een ongeluk?

De kans is klein, maar niet te negeren. Dat zegt ook burgemeester Rob Welten van Borne, woordvoerder van de Veiligheidsregio Twente. Volgens Welten is hij voorbereid op calamiteiten waarvan hij hoopt dat ze nooit gebeuren:
"We weten ook, de kans is klein, maar doet het zich voor, dan kunnen de gevolgen behoorlijk groot zijn."  

Welke plekken zijn het gevaarlijkst?

De kans op een ongeluk in Overijssel is het grootst in Deventer, bij het rangeerterrein. Dat komt omdat er daar zoveel wissels in het spoor liggen.
Ook het ROC van Almelo is een risicopunt. Daar ligt een wissel in het spoor én is het aantal potentiële slachtoffers groot, op enkele meters van het spoor krijgen duizenden leerlingen vijf dagen in de week les.
Spoornet Nederland
Spoornet Nederland

Wat moet je doen bij een ongeluk?

Volgens omwonende en RONA-bestuurslid Eline van den Brink is er een groot verschil tussen een ongeluk met giftige gassen of brandbare vloeistoffen of gassen: "In veertig procent van de gevallen is niet duidelijk wat er in een wagon zit. En dat heeft gevolgen."
"Is het stof die explodeert? Dan moet je heel hard weglopen en achter een gebouw gaan zitten. Je huis uit. Is het een gevaarlijke giftige stof? Dan moet je zo gauw mogelijk naar binnen en deuren ramen en je ventilatie dichtdoen."

Wie weet wat er in een wagon zit?

Volgens burgemeester Welten weet hij wel wat er in elke wagon zit. Maar die informatie is ook gevoelig, als het gaat om terrorisme.  
"Wij benadrukken dat informatie over wat er in een transport zit zo goed mogelijk verspreid wordt, maar je moet je goed afvragen: welke kwaadwillende zou met die informatie iets kunnen doen wat we niet willen." Een gevoelige afweging, om terroristen niet in de kaart te spelen.

Wat wordt er gedaan?

Staatssecretaris Sharon Dijksma bekijkt de problemen op het spoor. Binnen een maand moet er een oplossing komen.
Kunnen vervoerders van de gevaarlijke stoffen een alternatieve route vinden? Dat is maar de vraag, door werkzaamheden aan het spoor in Duitsland kan de Betuweroute maar minimaal gebruikt worden.

Waarom zoveel gevaarlijke stoffen?

Om te begrijpen waarom er zoveel explosieve vloeistoffen en gassen over het spoor vervoerd worden, moet je kijken naar de fabrieken in Europa. Die fabriceren van alles, van shampoo tot autobanden en daarvoor zijn grondstoffen nodig.
De haven Rotterdam is één van de belangrijkste locaties waar de grondstoffen Europa binnen komen en daarna moeten ze vervoerd worden, over het spoor dus. 

Waarom door Overijssel?

Vooral fabrieken in het noorden van Duitsland en in Scandinavië worden via het spoor in onze provincie bevoorraad. Zouden de goederentreinen via de Betuweroute rijden, dan nemen ze een behoorlijke omweg. De route door Overijssel is goedkoper.
Betuweroute
Betuweroute

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.