Motorcrossvereniging en gemeente Staphorst steggelen over vijf decibel

Het leek allemaal goed te komen in het slepende conflict tussen motorsportvereniging AMBC uit Staphorst en de gemeente over geluid en een crossverbod. Leek, want nu is er onenigheid over het geluid dat de motoren maken. Het geschil gaat over vijf decibel.

Daardoor ligt de behandeling van een nieuwe omgevingsvergunning, die AMBC moet hebben om te mogen crossen, stil.

Sinds eind 2014 zit crossbaan 't Wiede Gat op last van de gemeente op slot voor de zwaardere klassen. De gemeente koppelde er een forse dwangsom aan. Volgens Staphorst overtreedt de motorcrossvereniging, met 1100 leden één van de grootste motorsportverenigingen van Nederland, de geluidsregels die in een vergunning uit 2002 zijn opgenomen.

Omwonenden eisten handhaving en dat gebeurde dus ook. Tot groot verdriet van de leden.


Kostbare maatregelen
Ondanks dat sprak de gemeenteraad uit dat de huidige plek de minst slechte is voor crossactiviteiten. Met veel kostbare maatregelen als geluidswallen en dergelijke kan het. De buren, die al jaren strijden tegen de overlast, betwijfelen dit ten zeerste.

De AMBC moet hiertoe een nieuwe omgevingsvergunning hebben. De club diende alle stukken begin dit jaar in; het gaat om honderden pagina’s onderzoek. Met een beetje goede wil, zou de vergunning eind dit jaar definitief kunnen zijn. Eind vorige maand was het concept al klaar.

Met een beetje goede wil, want er is weer een probleem. In maart hield de AMBC een testdag om te kijken wat er onder de huidige vergunning uit 2002 wel en niet mag, zonder boetes.

Vijf decibel
In de stukken die de club indiende voor de nieuwe cruciale omgevingsvergunning stond dat motoren maximaal 113 decibel produceren. Maar de gemeente kwam op de testdag op 118 decibel uit.

Dat betekent een verschil van vijf decibel op de gevels van de huizen in de buurt.

Vastleggen en meten
De gemeente vreest voor allerlei juridische toestanden in de toekomst. “Straks zijn we klaar, vieren we een feestje en dan staan de buren op de stoep, met meetgegevens die overschrijdingen laten zien”, zegt wethouder Bert Krale.

Hij wil nu dat de motorsportvereniging aantoont dat crossmotoren van de zwaardere klassen inderdaad 113 decibel produceren, zoals in de ingeleverde stukken staat. “We moeten het vastleggen en meten, anders krijgen we straks weer problemen”, zegt Krale.

“Het is aan de AMBC om ons ervan te overtuigen dat er in de toekomst geen motoren met een te hoge geluidsproductie rondrijden. We wachten op de informatie van de AMBC die ons gerust stelt. Daarna gaat het proces weer verder richting concept en vervolgens definitieve vergunning.”


AMBC-Voorzitter Henk Haasjes is ontstemd over de gang van zaken. “De afspraak was dat de testdag in maart als doel had om te kijken wat er kan onder de huidige vergunning, niet om gegevens te verzamelen voor de nieuwe omgevingsvergunning. Dat was niet de afspraak.”

Meer over dit onderwerp:
AMBC Staphorst Geluidsoverlast Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren