nieuws

Vakbond wil basisnorm voor veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer

Poortjes
Poortjes
Bedrijven die een vervoersconcessie overnemen, zijn volgens vakbond CNV Vakmensen niet verplicht afspraken over veiligheid van personeel en reizigers over te nemen. De bond noemt de lijn Kampen-Zwolle-Enschede als voorbeeld en is bezorgd over de ontwikkeling.
Veiligheid blijkt volgens de bond keer op keer een kostenpost waarop vervoersbedrijven elkaar kunnen beconcurreren. "Wij maken ons hier grote zorgen over", zegt Sanne van der Meulen, bestuurder bij CNV Vakmensen.
"Met NS hebben we bijvoorbeeld harde afspraken gemaakt over de inzet van een tweede conducteur op late treinen. Bij een concessiewisseling ben je die afspraken zomaar weer kwijt. Dat is een slechte zaak. Veiligheid van personeel en reizigers mag geen koehandel worden."

'Dweilen met de kraan open'

Het probleem speelt volgens de bond op dit moment concreet bij twee regionale aanbestedingstrajecten in de provincie Limburg en op het traject Kampen-Zwolle-Enschede. Daarmee gaan niet automatisch alle veiligheidsmaatregelen over. "Dus gaan gemaakte afspraken ook niet automatisch over en blijft het dweilen met de kraan open", aldus Van der Meulen.
"CNV Vakmensen wil samen met overheden en vervoerders toewerken naar universele veiligheidsmaatregelen voor alle vervoerders op bussen treinen en trams: een basisnorm, waar alle partijen zich al bij voorbaat aan verbinden."

Tweede Kamer

Op 13 september debatteert de Tweede Kamer over sociale veiligheid in het openbaar vervoer. CNV Vakmensen vindt dat regionale overheden als opdrachtgevers en vervoersbedrijven gezamenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
"Je kunt dan denken aan een universele standaard voor maatregelen op het gebied van sociale veiligheid. Dan is voor alle partijen vooraf duidelijk aan welke afspraken de vervoersbedrijven zich moeten houden", zegt Van der Meulen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.