Apotheker uit Enschede heeft steeds vaker te maken met agressief gedrag en is het zat

Rikie Elling uit Enschede merkt het steeds vaker aan haar balie in de apotheek. Onbegrip over nieuwe medicatie en lange wachttijden resulteren in agressief gedrag. "Ik ben het wel eens zat, en dat maakt het werk minder leuk."

Elling en haar medewerkers merken het dagelijks dat klanten agressief gedrag vertonen. "Vaak omdat ze niet het medicijn krijgen dat men wil, omdat het medicijn niet op voorraad is of omdat het een ander merk is, dan ze gewend zijn. Leg dat maar eens uit aan een patiënt."

Volgens Elling is dit alles een rechtstreeks gevolg van het Nederlandse Preferentiebeleid: de overheid wil dat het goedkoopst werkende medicijn wordt voorgeschreven. Ook is de Nederlandse markt voor veel farmaceutische bedrijven niet interessant genoeg, omdat er niet genoeg verdiend aan kan worden, en dus is er minder aanbod van medicijnen in ons land.

Bovendien veranderen de merknamen van medicijnen vaak, doordat farmaceutische bedrijven fuseren. "Patiënten verliezen hierdoor het vertrouwen in het medicijn of ze eisen het 'aloude' medicijn, terwijl het eigenlijk al gaat om dat medicijn, maar dan met een andere naam en verpakking."

Zorgverzekering

Wat het probleem volgens Elling nog lastiger maakt, is dat veel patiënten niet goed weten welke medicijnen wel en niet vergoed worden vanuit hun zorgverzekering. "De ingewikkelde pakketkeuze maakt het er niet eenvoudiger op. Mensen denken met een uitgebreid pakket voor alles verzekerd te zijn, maar dat is niet altijd waar."

Elling is deze situatie, samen met heel veel andere apothekers én huisartsen, helemaal zat. "Ik moet vooral rustig blijven, de-escaleren. Dat hebben we in een cursus geleerd. Steeds moeten uitleggen waarom een medicijn niet op voorraad is of hetzelfde medicijn in een ander doosje of met een andere merknaam; dat is heel vermoeiend."

Meer over dit onderwerp:
gezondheidszorg apotheek zorg Verhalen
Deel dit artikel:

Reageren