nieuws

Poortactie bij Scania in Zwolle voor betere arbeidsvoorwaarden uitzendkrachten

Bij Scania in Zwolle is vandaag een poortactie gehouden voor een beter loon voor uitzendkrachten. In Zwolle werken ruim 1600 medewerkers waarvan er ruim zes tot zevenhonderd uitzendkracht zijn.
Het kwam vanmiddag niet tot een staking. De werknemers lieten zich tijdens een korte werkonderbreking bijpraten door de FNV.
Die uitzendkrachten worden volgens de vakbond FNV op basis van de nieuwe metaal CAO stelselmatig onderbetaald. Volgens de nieuwe CAO, die een jaar geleden is afgesloten, mag het totaal aan arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten maximaal 10 procent verschillen van dat
van vergelijkbare vaste krachten. Bij Scania bedraagt het verschil ruim 12 tot soms wel 19 procent.

Uitzendkrachten zijn goedkoper

Uitzendkrachten zijn daarom aanzienlijk goedkoper voor het bedrijf, wat op jaarbasis een enorme besparing oplevert. Een doorn in het oog van de vakbond, die er voor pleit om meer mensen zekerheid te bieden met een vaste baan.
Het jarenlang werkzaam zijn op uitzendbasis, om er vervolgens weer uitgegooid te worden omdat de werkgever de mensen niet in vaste dienst wil nemen, is niet alleen slopend maar getuigd ook van slecht werkgeverschap.
Het verschil in de kosten voor een vaste kracht en een uitzendkracht zit onder meer in de bijdrage voor de pensioenopbouw die voor rekening van de werkgever komt. Bovendien krijgen uitzendkrachten in tegenstelling tot vaste medewerkers geen 13e maand uitbetaald. 

Poortactie tijdens wisseling dienst

Inmiddels zijn er tussen Scania en de vakbond FNV meerdere briefwisselingen en in totaal zes gesprekken geweest. Tot nu toe zonder resultaat. Daarom is er vandaag gekozen voor een poortactie. Het is geen staking, omdat de werknemers die meedoen tijdens hun wisseling van dienst naar het Zwolle-IJsselkanaal lopen, waar ze op een actieboot nadere tekst en uitleg krijgen over de huidige situatie. 

Landelijke aandacht voor conflict

De poortactie bij Scania kan een landelijke impact krijgen, omdat er een zogenoemde precedentwerking vanuit kan gaan. Als Scania overstag gaat, dan zullen ook alle andere bedrijven in de sector meer moeten gaan betalen aan uitzendkrachten.
Dat is volgens de FNV ook de reden dat Scania, mede onder druk van de werkgeversorganisatie FME, voorlopig niet constructief op de materie wil ingaan. De kwestie ligt momenteel op het bord van een geschillencommissie, die zich moet uitspreken over het al dan niet terecht toepassen van de nieuwe metaal CAO door Scania. 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.