nieuws

Informatievoorziening rond schuldhulpverlening in Zwolle moet beter

De informatievoorziening van Zwolle moet beter, vindt de Rekenkamer
De informatievoorziening van Zwolle moet beter, vindt de Rekenkamer
De informatievoorziening naar mensen die gebruik maken van schuldhulpverlening in Zwolle moet beter. Dat blijkt uit onderzoek van de Zwolse Rekenkamer. Het onderzoeksrapport is vanavond aan de gemeenteraad aangeboden.Â
De rekenkamer signaleert problemen bij flankerende hulp (zoals maatschappelijk werkers), nazorg en volledigheid. Ook moet de communicatie tussen verschillende afdelingen van de gemeente beter. 

Mogelijkheden onbekend

Grootste punt van zorg is de informatievoorziening naar de mensen die gebruik maken van de hulp. De informatievoorziening schiet volgens de onderzoekers tekort.

"Kennis van de gemeentelijke voorzieningen is volgens alle gesproken betrokken partijen laag. Cliënten weten niet of nauwelijks wat de mogelijkheden zijn en willen beter geïnformeerd worden", aldus de Rekenkamercommissie. 

Onbekend of aanpak werkt
Hoe goed de Zwolse aanpak werkt, is volgens de Rekenkamer niet te meten. "Er zijn teveel variabelen onbekend om een betekenisvolle uitspraak te doen over het beleid als geheel, en daarmee of de inspanning van de gemeente bijdraagt aan het oplossen van schuldproblematiek."
De Rekenkamercommissie adviseert Zwolle om een goed beeld van de schuldenproblematiek in de provinciehoofdstad op te stellen. Ook moet de gemeente zorgen dat de hulpmiddelen beter bekend worden bij burgers.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.