Weggegooid geld? Goederenvervoer over het water in Overijssel

Er zijn de afgelopen jaren in Overijssel minder goederen over het water vervoerd, ondanks een forse investering van de provincie Overijssel.

De provincie Overijssel investeerde miljoenen in de stimulering van het goederenvervoer over water, om zo meer milieuonvriendelijke vrachtwagens van de weg te krijgen. Dat is niet gelukt, blijkt uit een rapport van de Rekenkamer Oost-Nederland. 

"Het aandeel van het goederenvervoer over water is gedaald. Het aandeel van het goederenvervoer over de weg is in dezelfde periode gestegen." Landelijk gezien steeg het goederenvervoer over water wel. 

Wat ging er mis?

De provincie investeerde de afgelopen jaren ruim 18 miljoen euro in het beter bevaarbaar maken van kanaal Almelo-de Haandrik. Er kunnen nu schepen varen met een laadvermogen tot 700 ton.

Dit had een impuls moeten zijn voor het gebruik van het kanaal, maar dat is nog niet gelukt. Mogelijk heeft de economische crisis een rol gespeeld, maar de Rekenkamer Oost-Nederland concludeert dat er meer aan de hand is. 

Niet rendabel

Ondernemers vinden het vervoer over het kanaal economisch niet rendabel. Eén van de potentiële gebruikers is CTT, de containerterminal in Hengelo en Almelo.

Anne-Ruth Scheijgrond is expert binnenvaart bij CTT: "Ik denk dat men een andere keus had moeten maken, die investering wordt niet of nauwelijks gebruikt."

Een schip van 700 ton staat gelijk aan 28 vrachtwagens, dat scheelt veel vervoer over de weg, maar is niet rendabel genoeg, aldus Scheigrond: "De tijdsduur speelt dan ook mee. Die is echt heel lang. Zo'n 6 tot 8 uur vaar je over het kanaal. Er geldt eenrichtingsverkeer, je moet lang wachten. Er zitten veel bruggen in, dat kost tijd."

De Rekenkamer Oost-Nederland constateert dat het besluit om het kanaal op te waarderen tot 700 ton genomen is op basis van 'inconsistente informatie'.

"Dat wil niet zeggen dat er fouten zijn gemaakt, maar misschien is niet alle informatie is goed bekeken", aldus voorzitter Mekel van de Rekenkamer Oost-Nederland: "Er is toen wel gekeken of het kanaal opgewaardeerd zou moeten worden voor schepen tot 1000 ton, maar wellicht is dat idee te snel terzijde gelegd, toen bleek dat het wel heel veel duurder zou worden." Zo'n opwaardering kost minimaal 44 miljoen euro. 

Weggegooid geld

De Rekenkamer Oost-Nederland raadt de provincie nu toch aan om te onderzoeken of het zin heeft om kanaal Almelo-de Haandrik geschikt te maken voor schepen met een laadvermogen van 1000 ton.

Bij CTT zijn ze daar kritisch over: "Ook 1000 ton werkt niet, er zijn steeds minder schepen van die omvang. Misschien is dit wel weggegooid geld geweest."

Ook adviseert de Rekenkamer Oost-Nederland de provincie om beter vast te leggen hoe het goederenvervoer over water de komende jaren gestimuleerd moet worden.

Eerst bestuderen

De provincie vindt het te vroeg voor een reactie en wil het rapport eerst rustig bestuderen en het politieke debat afwachten. Dat debat is waarschijnlijk volgende maand. 

De politiek krijgt volgende week een uitgebreide toelichting op het rapport. Dan zijn ook de eerste politieke reacties te verwachten. 

Deel dit artikel:

Reageren