nieuws

Enschedese ondernemers terug in de schoolbanken met een cursus Duits

Om Enschede aan de titel 'Meest klantvriendelijke stad van Nederland' te helpen, wil de gemeente samen met organisaties beginnen met het bijspijkeren van de Duitse taal bij ondernemers in de binnenstad.
Want wie shopt in Enschede, hoort vooral in weekenden en op feestdagen veelvuldig de Duitse taal. "Ik schat dat op een gemiddelde zaterdag dertig procent van de klanten Duits is", zegt Albert van Winden van de Federatie Centrum Ondernemers (FCE). "Daar zijn we hartstikke blij mee, maar het is goed om ze in hun eigen taal aan te spreken."

'Sie' in plaats van 'du'

Dat helpt bijvoorbeeld bij de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland. Van Winden: "Duitsers vinden het niet leuk als je 'du' tegen ze zegt." In plaats daarvan houden ze van de beleefdheidsvorm van 'Sie'.
Ook de eerste minuut in een winkel ziet er anders uit bij onze oosterburen: "Duitsers houden van een directe aanpak bij het winkelen en willen vaak snel geholpen worden. Wij Nederlanders kijken vaak liever zelf eerst even rond."

Wie betaalt de cursus?

Daarom de cursus Duits; tweemaal anderhalf uur leren over de taal en gewoonten van Duitse klanten. Betaald door de gemeente, bedrag nog onbekend: "Het exacte bedrag van de gemeente weet ik niet, maar dat bedrag wordt hoger naarmate er meer ondernemers met de cursus mee willen doen."

Wanneer zal het bijspijkeren beginnen?

Een startdatum voor de cursus moet nog worden bepaald. De gemeente wil eerst met de diverse partijen kijken hoeveel deelnemers er baat hebben bij de bijspijkercursus. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.