Zwolle en GGD IJsselland betalen ieder de helft van de asbestsanering voormalig GGD-pand

De gemeente Zwolle en GGD IJsselland gaan beiden de helft van de extra kosten betalen die gemaakt zijn voor het saneren van het voormalige pand van de GGD. In het pand bleek veel meer asbest te zitten dan gedacht, wat een extra kostenpost van ruim 1,7 miljoen euro opleverde.

De gemeente heeft het pand in 2014 gekocht van de GGD, om daar de Stadkamer te vestigen. In het multifunctionele gebouw komt onder meer de Zwolse bibliotheek. 

Steeds meer asbest

Maar tijdens de sloop werd steeds meer asbest ontdekt. De gemeente gaf meteen al aan een deel van de extra kosten op de GGD te willen verhalen. Die kosten zijn gemaakt voor de sanering, maar ook voor bouwkundig herstelwerk en het tijdelijk onderbrengen van de bibliotheek in het gemeentehuis. 

De beide partijen konden het alleen niet eens worden over welk deel van de kosten door de GGD betaald moesten worden. Daarom is voormalig Commissaris van de Koningin Jansen gevraagd een onafhankelijk advies te geven. 

'Redelijk dat beide partijen de helft betalen'

Volgens Jansen zijn de extra meerkosten ruim 1,7 miljoen euro. Hij vindt het redelijk dat beide partijen de helft van die kosten betalen. Dat betekent dus dat zowel Zwolle als de GGD bijna negenhonderdduizend euro betalen. 

Het Algemeen Bestuur van GGD IJsselland en burgemeester en wethouders van Zwolle stemmen in met het advies. "We zijn tevreden dat we er in goed overleg met elkaar uitgekomen zijn", zegt wethouder De Heer, "en dat we daarmee ook dit dossier nu kunnen sluiten."

Meer over dit onderwerp:
Zwolle Stadkamer GGD IJsselland IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren