nieuws

Overijsselaars zijn dol op chocoladeletters

Letter S als chocoladeletter meest populair
Letter S als chocoladeletter meest populair
Overijsselaars zijn gek op chocoladeletters. Dat blijkt uit een onderzoek van de HEMA onder meer duizend Nederlanders.Â
Terwijl gemiddeld 3% van de Nederlanders direct de eerste chocoladeletters koopt zodra deze in de winkel liggen, is dit percentage in Overijssel beduidend hoger. Maar liefst 8% kon niet wachten tot Sinterklaas in het land was en heeft direct een letter gekocht toen deze in de winkel lag.
Ook worden Overijsselaars graag verrast met een chocoladeletter; maar liefst 78% vindt een chocoladeletter een cadeautje om te krijgen en 97% geeft een chocoladeletter graag aan iemand cadeau.

Een op de drie snoepte al van letter

Hoewel Sinterklaas  nog maar pas enkele dagen net in het land is, heeft een derde van alle Nederlanders inmiddels al van een letter gesnoept. Wel lijkt de smaak van de chocolade belangrijker dan de juiste letter; 83% van de Nederlanders vindt het belangrijker om hun favoriete smaak chocola te krijgen dan de juiste letter. 
Voor 93% van de Nederlanders is de chocoladeletter onlosmakelijk met het Sinterklaasfeest verbonden. Toch zou 82% ook chocoladeletters eten wanneer zij geen Sinterklaas zouden vieren.

Mannen geven meer geld uit aan chocoladeletter

Wie denkt dat de liefde voor chocola met name bij vrouwen diep zit heeft het mis: mannen geven  meer geld uit aan chocoladeletters dan vrouwen. Vrouwen geven gemiddeld één tot vijf euro uit, terwijl mannen tussen de zes en tien euro besteden.

Het blijkt dat meer dan een vijfde van de Nederlanders (23%) vaak misgrijpt naar de juiste letter, omdat zijn/haar voornaam met een niet-veelvoorkomende letter begint. De letters M, S en A zijn het meest populair. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.