nieuws

Provincie Overijssel maakt zich geen zorgen over veiligheid Vechtdaltreinen

Verongelukte Stadler trein Dalfsen had las-gebreken in crashconstructie
Verongelukte Stadler trein Dalfsen had las-gebreken in crashconstructie
De provincie Overijssel laat in een eerste reactie op het onderzoeksrapport over het treinongeluk in Dalfsen weten, dat ze al langer bekend is met de afwijking in de zogenaamde crashconstructie van de Stadler treinen, waarvan er één betrokken was bij het dodelijk ongeluk 23 februari in Dalfsen.
Via vervoerder Arriva heeft de provincie eind 2015 al vernomen dat de treinfabrikant Stadler Rail een afwijking in de zogenaamde crash-constructie van de bestuurderscabine van een aantal treinen type GTW heeft geconstateerd. Deze afwijking is volgens producent Stadler nader onderzocht en zou geen gevolgen hebben voor de veiligheid van het materieel.
De nieuwe treintoestellen waarmee Arriva op het traject Zwolle - Emmen rijdt voldoen daarmee volgens producent, provincie en Arriva aan de gestelde Europese veiligheidseisen.

Ontspoorde trein Dalfsen had ook las-gebreken in crashconstructie

Uit het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), kwam vandaag naar voren dat het gebrek in de crashconstructie bij maar liefst 88 van dit nieuwe type treintoestellen is geconstateerd. Het gaat om las-gebreken in de kooiconstructie van de cockpit.
De trein die betrokken was bij het ongeval in Dalfsen maakte deel uit van deze slecht geproduceerde serie, waardoor de botsbestendigheid lager lag. De onderzoeksraad voegt daar in het rapport wel aan toe dat er bij het ongeval in Dalfsen dermate grote krachten zijn vrijgekomen, dat ook een cabine zonder las-gebreken zou zijn bezweken.

Advies staatssecretaris om norm botsveiligheid treinen aan te scherpen

De onderzoeksraad adviseert mede naar aanleiding van het ongeluk in Dalfsen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu om de huidige norm voor botsbestendigheid aan te scherpen. Treinmachinisten kunnen bij een dreigende botsing er niet op rekenen dat zij tijd hebben om de cabine uit te vluchten.
Het effect van een dergelijke aanscherping van de norm is - vanwege de lange levensduur van treinen - volgens de onderzoeksraad pas op termijn te verwachten. De machinistenvakbond VVMC juicht deze aanbeveling toe omdat de vakbond al langer grote vraagtekens zet bij de
botsveiligheid van de treinen.
De provincie Overijssel was nog niet in staat om op de andere conclusies en aanbevelingen uit het onderzoeksrapport te reageren. "We gaan het rapport eerst rustig bestuderen, als er aanleiding is komen we er later op terug." aldus één van de communicatiemedewerkers.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.