Oranjeschool Vroomshoop en Assink Lyceum Haaksbergen winnen provinciale onderwijsprijs

De Oranjeschool in Vroomshoop heeft de Overijsselse onderwijsprijs 2015-2017 in het primaire onderwijs gewonnen. Ze deden dat met een zelfgemaakt onderwijsprogramma waarin basisschool leerlingen op een praktische manier leren rekenen en schrijven. Het gaat om leerlingen die een extra zetje nodig hebben bij de instroom in het VMBO onderwijs. In het voortgezet onderwijs ging de prijs naar Het Assink Lyceum in Haaksbergen dat met een project over slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog meedeed.

De prijswinnaars vertegenwoordigen Overijssel op 29 maart in Rotterdam bij de verkiezing voor de Nationale Onderwijsprijs. Beide inzendingen waren volgens de jury niet alleen leerzaam, creatief en vernieuwend maar ook goed bruikbaar voor andere onderwijsinstellingen.

Verkiezing benadrukt belang van goed onderwijs 

Met de provinciale verkiezing, die als voorloper op de Nationale Onderwijsverkiezing gehouden wordt, wil de provincie Overijssel het belang van goed onderwijs benadrukken.

"Jonge mensen leggen op school de basis voor hun rol in de samenleving: als beroepsbeoefenaar, maar ook als mens, collega, vader en moeder ..." schrijft gedeputeerde Monique van Haaf in het voorwoord van het verkiezingsprogramma "De Provinciale en Nationale Onderwijsprijs zijn een uitstekend middel om het belang van goed onderwijs onder de aandacht te brengen." 

Twaalf inzendingen deden mee aan de provinciale onderwijsverkiezing

In totaal hebben twaalf basisscholen en voortgezet onderwijs instellingen meegedaan aan de provinciale verkiezing. De tweede prijs in het primaire onderwijs ging naar de Bonifatiusschool uit Enschede met een project over oude handwerktechnieken, waarin leerlingen op een leuke manier met andere doelgroepen in de samenleving in contact komen. De derde prijs was weggelegd voor Het Pathmos uit Enschede, een school die zich sterk heeft gemaakt voor de aanleg van een sportveld in de wijk en dat samen met tal van instanties voor elkaar heeft gekregen.

De tweede prijs in het voortgezet onderwijs ging naar Het Carmel College uit Denekamp die met het project What's Appening jongeren aanzet om na te denken over hun online activiteiten. Ze hebben op die manier de valkuilen op het internet onder jongeren bespreekbaar gemaakt.

De derde prijs was voor de Ambelt uit Zwolle voor hun inzending 'This is Special', waarin leerlingen hun creatieve talenten gebruiken om geld in te zamelen voor het goede doel. Het project wordt op school vooral ingezet om het zelfvertrouwen bij leerlingen in het speciaal onderwijs te vergroten. 

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Meer over dit onderwerp:
Het Assink Lyceum Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren