nieuws

Regelarm werken bij Philadelphia: prettig voor medewerkers en cliënten

Regels en protocollen in de zorg zijn soms noodzakelijk, maar vaak ook niet. Zorgorganisatie Philadelphia is in Overijssel al een paar jaar bezig met het schrappen van overbodige regeltjes. Cliënten krijgen daardoor meer zelfstandigheid, en het personeel kan prettiger werken.
Het is een grote klacht in de zorg: medewerkers zijn meer bezig met het volgen van regels en invullen van formulieren dan met hun eigenlijke taak, het zorgen voor of begeleiden van mensen. Philadelphia, een zorginstelling met tientallen vestigingen in Overijssel, wil af van alle onnodige regels.

Wennen voor medewerkers

In IJsselmuiden zijn de medewerkers van een vestiging voor begeleid wonen al een tijd bezig met regelarm werken. Voor het personeel was het wel wennen. Zo hanteerden ze vroeger een vast rooster voor begeleiding, nu kan een cliënt zelf om hulp vragen als dat nodig is.
Bewoners moesten bijvoorbeeld vroeger om 23 uur 's avonds binnen zijn, want dan eindigt de avonddienst. Nu kijken de medewerkers meer naar wat de cliënt zelf aankan. En dan blijkt dat het geen probleem is als iemand een keer wat later thuis komt na een avondje stappen.

Dagje zeilen

Jeroen Scheper woont begeleid zelfstandig. Hij heeft een eigen zeilbootje en is een ervaren zeiler. Toch was het personeel huiverig om hem met een paar huisgenoten een dagje te laten weggaan. Want wat als er iets misgaat? Wie is dan verantwoordelijk?
Na een goed gesprek met Jeroen en zijn vrienden zagen de medewerkers dat de mannen zelf wel oplossingen konden bedenken als er iets zou gebeuren. Het werd een prachtige zeildag zonder problemen. Door de cliënten dat vertrouwen te geven, krijgen ze ook meer zelfvertrouwen.

Gezond verstand

"Het werkt." Dat is de titel van een boek van Johan Faber over de omslag die bij Philadelphia gaande is. Gezond verstand gebruiken in plaats van starre regeltjes hanteren, dat is de boodschap.
Bij Philadelphia is het veel meer maatwerk geworden. Door goed te kijken naar wat de cliënt nodig heeft, of juist wel zelf kan, krijgt hij of zij ook meer zelfvertrouwen. Voor medewerkers maakt dat het werk ook boeiender.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.