Oplages De Stentor en Tubantia blijven dalen, maar dé krant is méér dan een papieren exemplaar

De oplages van de regionale kranten De Stentor en Tubantia blijven dalen. De oplage van Tubantia daalde vorig jaar voor het eerst onder de 90.000 kranten per dag. De Stentor verspreidde in 2016 dagelijks zo'n 100.000 kranten. Tien jaar geleden waren dat er nog 140.000.

Maar de krant is méér dan alleen maar de papieren exemplaren, zeggen hoofdredacteuren Martha Riemsma van Tubantia en Allard Besse van De Stentor. De oplagecijfers zeggen veel, maar niet alles.

"Wij spreken tegenwoordig veel meer van bereik", zegt Riemsma. "We zijn natuurlijk allang niet meer alleen maar een krant. We maken ook elke dag een website, video en andere dingen. Wij bereiken dagelijks 300.000 mensen in Twente. Het aandeel van de website groeit daarin ten opzichte van de krant."

Ook bij De Stentor kijken ze naar het totaalplaatje: de krant én digitaal. De Stentor als nieuwsmedium. "Het Stentor-gebied waar wij het nieuws verslaan. Daar doen we verslag van het nieuws en zoeken we mooie verhalen op, verspreid over die regio", zegt Besse.

Online krant

Online trekken Tubantia en De Stentor een groeiend aantal lezers. De kranten geven digitale abonnementen uit, maar dat loopt niet storm. Via de sites en apps zijn veel artikelen gratis te lezen. Nog wel, want Besse gaat ervan uit dat de online-lezers op den duur te maken krijgen met een betaalmuur.

"Wanneer en hoe dat er precies uitziet, daar zijn we over aan het nadenken. We verdienen online al geld en dat gaat ook steeds meer gebeuren. We zien ook een omslag in de advertentiemarkt van print naar online. Dat gaat behoorlijk snel."

"Krant moet jongeren bereiken"

Nico Drok is al 35 jaar lector op Hogeschool Windesheim in Zwolle. Drok leidt jonge journalisten op en is gespecialiseerd in alle vormen van media. Van dalende oplagecijfers kijkt hij niet op. Dat proces is een aantal jaren geleden al ingezet.

De centrale vraag die kranten zich moeten stellen is volgens Drok: Hoe bereiken we jongeren? "Kranten hebben lang geprofiteerd van de babyboomgeneratie. Die generatie nam de oude mediagewoonten mee. Wie uit huis ging nam een abonnement op de krant."

De babyboomers hebben niet het eeuwige leven. "Het lezers- en kijkersbestand van regionale nieuwsmedia bestaat voornamelijk uit de oudere generatie en babyboomers", zegt Drok. "Zonder oneerbiedig te willen zijn, over tien of twintig jaar is die prop enorm geslonken en over dertig jaar is die prop gewoon weg."

1998 

Nog geen twintig jaar geleden beleefden de kranten in Nederland hun hoogtijdagen. Zo goed als toen krijgen de kranten het niet weer, denkt Drok. "1998 was het jaar waarin de oplages het hoogst waren. De advertentie-inkomsten waren maximaal. Het was een hele goeie tijd. Veranderingen waren niet nodig."

 

Drok maakte de tijd nog mee dat ze op redacties zeiden: 'Als het de lezer niet bevalt, dan gaat-ie maar naar een andere krant of dan zegt-ie het abonnement maar op'. "Nou, dat laatste hebben ze massaal gedaan", vertelt Drok.

Jongeren beleven nieuws anders

Tegenwoordig denken kranten goed na wat ze publiceren. Dat moet, want jongeren gaan heel anders met nieuws om dan vorige generaties. "Jongeren", zegt Drok, "hebben een hekel aan het lezen van alleen maar ellende en juist daar staan de kranten vol mee."

"Kranten bellen bij wijze van spreken bij mensen aan en als er wordt opengedaan zeggen ze: 'Hier is een kruiwagen vol met ellende, kan ik even afrekenen?'" Dan kom je niet met een heel sterk product bij de mensen over de vloer, vindt Drok.

Kranten mogen wat hem betreft best over ellende schrijven, maar ze moeten de lezers ook oplossingen bieden.

Krant biedt oplossingen

Oplossingen bieden, dat doen ze bij Tubantia steeds vaker, vindt Martha Riemsma. "In Enschede zijn we volop aan het experimenteren. We hebben een aantal grote dingen die in de stad spelen. Samen met de mensen in de stad kijken we hoe groot een probleem is en wat de oplossing is."

De papieren krant is steeds minder gewild. Online geld verdienen is moeilijk en jongeren hebben andere verwachtingen van een krant. Ondanks al deze moeilijkheden blijven Riemsma en Besse optimistisch over de toekomst van hun kranten. 

"Ik geloof er heel erg in dat wij met de krant de stad in beweging kunnen krijgen. Dat we de regio in beweging kunnen krijgen. Hoe gaan we zorgen dat het beter wordt. Persoonlijk vind ik het een fantastische tijd", zegt Riemsma. 

 

"Het is een ongelooflijk interessante tijd voor journalisten", vertelt Besse. "We zien de verschuiving. Niet alleen hoe wij dingen doen, maar ook hoe het publiek wil worden bediend met het nieuws en met verhalen. Het is een zeer boeiende tijd op het ogenblik."

Papier blijft

En de krant, dat papieren exemplaar dat 's ochtends bij de mensen thuis wordt bezorgd, die is er nog wel even denken Riemsma en Besse.

"Ik denk dat de ervaring van het lezen van een krant bij het ontbijt nog steeds heel waardevol is. De iPad of een mobiele telefoon hebben die rol nog niet overgenomen."

Deel dit artikel:

Reageren