nieuws
Mediabedrijf De Persgroep profiteert van overname De Stentor en Tubantia

Mediabedrijf De Persgroep, eigenaar van onder meer de regionale kranten De Stentor en Tubantia, heeft vorig jaar meer omzet en winst behaald dan een jaar eerder. Volgens de Belgische onderneming is die toename hoofdzakelijk te danken aan overnames zoals die van de regionale kranten.
De omzet nam met negen procent toe tot 1,46 miljard euro. Ruim de helft daarvan werd in Nederland behaald. De nettowinst steeg met zeven miljoen naar 117 miljoen euro.
De kranten, naast de regionalen onder meer het AD, Volkskrant en Trouw, zagen hun opbrengsten uit papieren abonnementen dalen, maar de verkoop van digitale abonnementen steeg. De Persgroep verwacht dat die trend de komende jaren versneld doorgezet wordt.
Sterke daling in oplage
De oplages van De Stentor en Tubantia zijn dus ook gedaald. De oplage van Tubantia daalde vorig jaar voor het eerst onder de 90.000 kranten per dag. De Stentor verspreidde in 2016 dagelijks zo'n 100.000 kranten. Tien jaar geleden waren dat er nog 140.000.
De hoofdredacteuren van beide kranten zeggen dat de oplagecijfers veel, maar niet alles zeggen. "Wij spreken tegenwoordig veel meer van bereik", zegt hoofdredacteur Riemsma van Tubantia. "We zijn natuurlijk allang niet meer alleen maar een krant. We maken ook elke dag een website, video en andere dingen. Wij bereiken dagelijks 300.000 mensen in Twente. Het aandeel van de website groeit daarin ten opzichte van de krant."
Ook bij De Stentor kijken ze naar het totaalplaatje: de krant én digitaal. De Stentor als nieuwsmedium. "Het Stentor-gebied waar wij het nieuws verslaan. Daar doen we verslag van het nieuws en zoeken we mooie verhalen op, verspreid over die regio", zegt hoofdredacteur Besse.
Lees meer: