nieuws
MBS-treinen moeten via bypass rijden door fout in fundering spoorviaduct
De stoomlocomotieven van Museum Buurt Spoorweg (MBS) moeten via een bypass rijden op de route van Haaksbergen naar Boekelo, omdat de fundering van het spoorviaduct over de N18 bij Stepelo door een constructiefout niet sterk genoeg is voor de locomotieven.
Via het spoorviaduct zouden de treinen van MBS over de bouwplaats van de nieuwe N18 moeten rijden, maar het viaduct was niet berekend op de zware stoomlocomotieven. Hierdoor moeten de MBS-treinen voorlopig omrijden via een bypass.
Fundering voldeed niet aan kwaliteitseisen
De constructiefout werd op het laatste moment ontdekt. "Uit een interne toets is gebleken dat de fundering niet voldeed aan de kwaliteitseisen", reageert een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
De planning was dat het viaduct al voor Hemelvaart door de aannemer zou worden opgeleverd, maar dit is door de fout niet gelukt. "De funderingspalen worden er nu uit gehaald. Vervolgens worden er nieuwe palen geplaatst", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Wel, geen, toch wel een bypass
In de eerste versie van de bouwplannen was het al de bedoeling dat de treinen om zouden rijden via een bypass. Later werd besloten dat het toch wel zou lukken om de brug voor Hemelvaartsdag gereed te maken, waarna nu dus alsnog moet worden uitgeweken naar een bypass.
De MBS bestaat dit jaar vijftig jaar. Met de aannemer is afgesproken dat de treinen tijdens de werkzaamheden aan de N18 hoe dan ook kunnen blijven rijden. Volgens Rijkswaterstaat zijn daarbij geen afspraken gemaakt of dat via een bypass gebeurt of via het viaduct.
Voor de oplevering van de N18 heeft het vervangen van de fundering geen gevolgen, de bouw loopt geen vertraging op.
Lees meer:
Lees meer: