nieuws
Milieudefensie: 'Fietsers en voetgangers delven het onderspit in Zwolle'
Auto is de baas in Zwolle
Fietsers en voetgangers delven het onderspit als het gaat om ruimte in de stad. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. De organisatie bracht in twintig steden in kaart hoeveel ruimte op straat beschikbaar is voor verschillende verkeersdeelnemers.
Uit het onderzoek blijkt dat gemeenten de meeste ruimte reserveren voor auto's. Op de tweede plaats staan de voetgangers. Fietsers komen er het meest bekaaid vanaf, die krijgen de minste ruimte. Milieudefensie vindt dat er meer ruimte voor wandelen en fietsen nodig is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
'niet leuk'
"Dat vinden we als fietsersbond natuurlijk niet leuk", vertelt Edwin Koster van Fietsersbond Zwolle.
"Maar dit komt natuurlijk wel ergens vandaan: de indeling van een stad als Zwolle is ooit ontworpen toen de auto heel dominant was. Dit onderzoek geeft aan dat er nu een slag gemaakt kan worden waarin de fiets wat meer ruimte kan krijgen."
Lang niet alles slecht
Zwolle staat te boek als fietsstad. De voorman van de Zwolse Fietsersbond vind dat het lang niet allemaal slecht is in de provinciehoofdstad. Er worden, bijvoorbeeld, steeds meer fietsstraten aangelegd. Onlangs werd de Tesselschadestraat nog omgebouwd.
"Wat het daarin beter maakt, is dat daar duidelijk wordt gemaakt dat de fiets de dominante factor is", aldus Koster. "De auto is daar te gast. Dat maakt dat gedrag van automobilisten anders wordt. De fietser kan zich wat meer bewegen over de breedte van de weg."