Er rijden weer treinen op het Kamperlijntje, machinisten moeten nog wennen

De vernieuwde Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is vanochtend in gebruik genomen. De lijn is klaar voor elektrische treinen. Desondanks rijden er voorlopig nog dieseltreinen. De nieuwe vervoerder op het traject, Syntus, neemt aan het einde van het jaar het stokje op het traject over van NS en gaat er dan met elektrische treinen rijden.

Hoewel de reiziger er nog niet veel van merkt verandert er machinisten wel veel, zegt ProRail. De machinisten krijgen daarom instructies met een uitgebreide fotoreportage.

Harder rijden  

Zo gaat de snelheid na station Kampen van 100 naar 140 kilometer per uur. Ook is de verplaatsing van seinen in beeld gebracht. De foto's moeten helpen om 'wegbekendheid' te krijgen, stelt ProRail.

Nu de lijn gereed is voor elektrische treinen, is die ook een stuk milieuvriendelijker geworden. Voor de aanpassing van de Kamperlijn zijn honderden palen voor de bovenleiding geplaatst, vele kilometers kabels en leidingen vernieuwd en is de beveiliging aangepast. 

Meer over dit onderwerp:
Kamperlijn Zwolle Kampen NS IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel: