Onrust en ontevredenheid over effect Lelystad Airport op Overijssel blijft

De bezoekers van de de informatieavond over de noodzaak van uitbreiding van Lelystad Airport uitten maandagavond luidkeels hun twijfels over de juistheid van het onderzoek, hun verbazing over het opzij schuiven van het achterland ten behoeve van Schiphol en de arrogantie van bestuurders en adviseurs jegens ondernemers en inwoners in het Oosten van het land.

Het ging er op sommige momenten fel aan toe in Dalfsen. De bezoekers werden bijgepraat over de noodzaak van de ontwikkeling van luchthaven Lelystad en de effecten op de leefomgeving Overijssel en Gelderland. 

Volksverlakkerij

Er werden filmpjes vertoond met een geluidssimulatie hoe het zou zijn als in Dalfsen of Muggebeet in de Kop van Overijssel een vliegtuig op 1,8 kilometer hoogte zou overkomen. Direct reageerden de bezoekers met de woorden dat het geluid nooit kon kloppen en dat het 'volksverlakkerij' was. De toon is dan gezet voor de lange discussie- en informatieavond.

Alderstafel

Uit de hele regio rondom Dalfsen en Zwolle en uit Gelderland waren mensen gekomen om zich te laten informeren. Adviseur Alders van de zogeheten Alderstafel lichtte zijn advies over de mogelijkheden en onmogelijkheden van de keuzes rondom de vliegroutes en de ontwikkeling van Lelystad Airport toe.

Keuze is duidelijk

"Laten we heel duidelijk zijn naar elkaar, de politiek heeft gekozen voor Schiphol en het belang van de capaciteit daar, dat betekent dat Lelystad als vliegveld noodzakelijk is. Dat je dan in het achterland wel eens een vliegtuig hoort overkomen, dat is onvermijdelijk. Of je daar last van hebt, dat is de vraag."

Hans Alders maakt zich niet populair met deze uitspraak maar vindt dat er duidelijkheid moet zijn, voor iedereen. Hij beseft dat voor veel mensen nog onzeker is wat het precieze effect is van de aanvliegroutes op hun dorp of buitengebied, maar zegt ook dat dit zogeheten B+ plan het meest ideale advies was dat hij kon geven. 

"Het is nu aan de Kamer en de politiek. Het is misschien niet ideaal, maar wel uit het oogpunt van veiligheid het beste."

Hoog Overijssel

De actiegroep Hoog Overijssel zegt dat Alders onzin verkoopt. "Er is helemaal geen goed onderzoek gedaan naar de effecten op het milieu, bovendien is er nog ruimte in het luchtruim boven Schiphol die nu niet wordt benut. Waarom dan Overijssel en Gelderland treffen op een manier die sociaal en economisch zeer grote gevolgen kan hebben."

Meer informatieavonden

Maandagavond was de eerste van een reeks informatiebijeenkomsten in de regio. Binnenkort komt ook een online consult met het ministerie voor mensen die vragen hebben en houden over Lelystad Airport.

Meer over dit onderwerp:
Vechtdal Lelystad vliegveld luchtruim dalfsen Nieuws
Deel dit artikel: