nieuws

'Tweede Kamer onjuist geïnformeerd over alternatieve vliegroute die Teuge kan ontlasten'

Lelystad Airport vliegtuig vliegveld
Lelystad Airport vliegtuig vliegveld
'Staatssecretaris Dijksma heeft de Tweede Kamer verkeerd geïnformeerd over de meest geschikte vliegroute voor Lelystad Airport.' Dat zegt Eurocontrol, de toezichthouder voor het Europese luchtruim. De zogenoemde B++ variant over de West-Veluwe valt volgens Dijksma af, omdat die het kernluchtruim rond Schiphol zou schaden.
Eurocontrol beoordeelt dat de alternatieve vertrekroute voor vliegtuigen van Lelystad Airport, zoals die eind augustus werd gepresenteerd door de luchtvaartsector, niet aan de kant moet worden geschoven.    
Eurocontrol geeft in een second opinion aan, dat zowel voor het milieu, voor het ontzien van Luchthaven Teuge als voor het ontzien van de inwoners, de door de luchtvaartsector gewenste B++ variant beter scoort dan de B+ variant van het ministerie. De variant die door Dijksma in de Tweede Kamer werd gepresenteerd als meest geschikte vertrekroute brengt het voorbestaan van Teuge in gevaar.

Teuge

De route over Luchthaven Teuge betekent het einde van het Nationaal Paracentrum. Dit is één van de grootste centra voor parachutisten in Europa en zou een enorm verlies zijn voor de sport. Als het Paracentrum sluit, verliest Luchthaven Teuge de helft van de omzet waardoor het voortbestaan in gevaar komt.
Het voortbestaan van Luchthaven Teuge is van groot belang vanuit sportief, recreatief en economisch perspectief. De luchthaven trekt jaarlijks 160.000 bezoekers, de bedrijven op Teuge hebben een jaaromzet van 23 miljoen euro en de luchthaven zorgt voor zo’n 200 banen.

Goed alternatief

Volgens Eurocontrol is de vliegroute over West-Veluwe een goed alternatief om Teuge te ontzien. Uit een juridische analyse blijkt dat de B++ route geen invloed heeft op ruimtelijke beperkingen zoals vastgelegd in het Luchthavenbesluit Lelystad en geen vertraging hoeft op te leveren voor de openstelling van Lelystad Airport.
Uit het onderzoek van Eurocontrol blijkt dat de B++ variant, net als de B+ variant (de route over Teuge), pas na Ede en Arnhem in aanraking komt met het luchtruim van Schiphol vliegverkeer. De kamer is vorige week hierover door de staatssecretaris onjuist geïnformeerd en op het verkeerde been gezet.

Geen transparantie
Inwoners, politici en organisaties in Oost Nederland maken zich zorgen over de transparantie in de informatievoorziening over het routebesluit voor Lelystad. Het ontbreekt op dit moment aan inzicht in beschikbare varianten voor aan- en uitvliegroutes. Varianten worden daardoor niet gelijkwaardig beoordeeld.  
Morgen debatteert de Tweede Kamer over de vliegroutes voor Lelystad Airport.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.