nieuws

Kamer: zorgvuldigheid voor snelheid bij uitbreiding Lelystad Airport

De Tweede Kamer is uitermate kritisch over de vliegroutes naar en vanaf Lelystad Airport. Toch houdt staatssecretaris Dijksma voorlopig vast aan de indeling van het luchtruim, waardoor aan de hoogte van de vliegroutes naar het vliegveld niets lijkt te veranderen. Veel inwoners in Salland, en in de Kop van Overijssel zijn boos over de vliegroutes. Ze vrezen onder meer geluidsoverlast.
Daarnaast is er forse kritiek op de manier waarop de beslissingen zijn genomen. Veel aanwezigen op de publieke tribune klaagden vanmiddag tijdens het debat opnieuw over gebrek aan transparantie. Om dit kracht bij te zetten werden in de afgelopen maanden ruim 80.0000 handtekeningen opgehaald en ingeleverd bij de Kamer.
De wens was dat staatssecretaris Dijksma het luchtruim opnieuw zou indelen en de routes hoger zou maken, maar daar wil ze voorlopig niet aan. Staatssecretaris Dijksma staat open voor alternatieve routes, maar een route om vliegveld Teuge te sparen is volgens haar onmogelijk.

'Te ingewikkeld'

Volgens Dijksma is herindelen onmogelijk, onder meer omdat de vliegroutes onder die van en naar Schiphol doorgaan. "Ik zou het wel willen, maar het kan nu niet. Het is te ingewikkeld. Ons luchtruim is te vol. Dit is geen sinecure", zei Dijksma.
Ook zou bij een herindeling van het luchtruim een jarenlange vertraging optreden voor de passagiersvluchten van Lelystad Airport. De eersten staan nu gepland voor april 2019.

'Binnen gestelde voorwaarden'
Tijdens het debat zei de staatssecretaris dat zij geen andere routes in de weg zal staan als daar draagvlak voor is, maar die moeten dan wel binnen de gestelde voorwaarden passen.
In november moeten de routes definitief worden vastgesteld om op schema te blijven. Anders is er volgens haar een probleem. Wachten op herindeling van het luchtruim vindt ze niet verstandig. Die herindeling kan niet naar voren worden gehaald. Ze verzette zich tegen de suggestie dat dat onwil is.
Dijksma kon niet op alle vragen antwoord geven. Het debat werd daarom niet afgemaakt. Mogelijk dat het volgende week wordt voortgezet. Uiteindelijk is het de Tweede Kamer die beslist over de vliegroutes. In principe wordt in november de knoop doorgehakt. 
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.