nieuws

Dijksma: berekeningen geluidsoverlast Lelystad Airport zijn correct, toch nieuwe berekeningen

Staatssecretaris Dijksma stelt dat Hoog Overijssel geen gelijk heeft over onjuiste berekeningen
Staatssecretaris Dijksma stelt dat Hoog Overijssel geen gelijk heeft over onjuiste berekeningen
De berekeningen voor geluidsoverlast van de vliegroutes van Lelystad Airport zijn correct. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Actiegroep Hoog Overijssel beweerde afgelopen vrijdag dat de berekeningen niet klopten.
Volgens Dijksma heeft de actiegroep niet uitgelegd waarom de berekeningen niet zouden kloppen. Toch gaat het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de actiegroepen en een externe deskundige de geluidsberekeningen binnenkort nogmaals samen maken. 

Herindeling

Dijksma schreef verder dat de herindeling van het Nederlandse luchtruim niet eerder kan plaatsvinden dan in 2023. Dit omdat het project te complex is om eerder uit te voeren en omdat er te veel verschillende partijen bij betrokken zijn. De versnelling werd vorige week door politici voorgesteld, zodat de vliegroutes van en naar Lelystad kunnen komen die in provincies als Overijssel voor minder overlast zorgen. 
Herindeling is volgens Dijksma 'een complexe en zeer tijdsintensieve opgave'. Voor invoering moeten alle procedures en routes zorgvuldig worden getest.

B++

De B++ route, een alternatieve vertrekroute vanaf Lelystad via Hierden, is volgens Dijksma geen optie. Dit voorstel van vliegveld Teuge blijkt niet haalbaar, omdat uit gesprekken met tussen Eurocontrol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie en Teuge blijkt dat de route door luchtruim gaat dat Schiphol gebruikt. Daarom vindt Dijksma dit geen goed idee. 
Morgen debatteert de Tweede Kamer vanaf 14.00 uur over Lelystad Airport.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.