'Zwolle en Enschede niet geschikt voor vestiging Hudson's Bay'

Hudson's Bay had Enschede links moeten laten liggen als locatie voor een nieuwe vestiging. En Zwolle al helemaal. Tot die conclusie komt het Haagse data-analysebureau Whooz op basis van eigen onderzoek. Groningen was erg geschikt geweest, maar die stad liet Hudson's Bay bewust links liggen.Â

Onderzoeker Jan Louwris van Whooz baseert zich bij zijn onderzoek op de eigen Mosaic-database van het bedrijf waarin de miljoenen huishoudens die Nederland telt in allerlei vakjes zijn ingedeeld. Waarbij bijvoorbeeld gelet wordt op welke auto gereden wordt of hoe duur het huis is waarin het huishouden woont. 

Wanneer rendabel?

De conclusie luidt dat er in Zwolle en Enschede simpelweg te weinig huishoudens zijn die zich aangetrokken voelen tot de formule van Hudson's Bay. Volgens Louwris zijn er ongeveer 14.000 huishoudens nodig, die met enige regelmaat bij Hudson's Bay komen, wil het warenhuis rendabel zijn. 

"In Zwolle zijn dat er zo'n 3500, in Enschede wat meer", aldus de onderzoeker. Hudson's Bay richt zich op jonge, samenwonende tweeverdieners. Het is bovendien geen warenhuis waar je twee tot drie keer per week komt." Van dat soort huishoudens zijn er simpelweg te weinig in Enschede en Zwolle. 

Zes keer per week

"Het druist in tegen alles wat goed is", concludeert Louwris. "Kijk voor een supermarkt is dat heel anders. Dan heb je aan zo'n vierduizend huishoudens die met enige regelmaat komen, voldoende." Voor Hudson's Bay ligt dat toch anders. "Daar kom je niet zes keer peer week."

In Enschede had Hudson's Bay lering kunnen en moeten trekken uit de ondergang van De Bijenkorf in die stad. Na enkele jaren sloot dat warenhuis haar deuren. De Primark, die er nu gevestigd is, heeft veel meer klanten. 

Hudson's Bay reageert enkel schriftelijk: "Over de locatiekeuze van de Nederlandse vestigingen is zorgvuldig nagedacht. We zijn erg blij met de A-locaties in grote Nederlandse steden waar warenhuizen zijn geopend en nog gaan openen. En hebben dan ook het volste vertrouwen in de toekomst van deze winkels." 

Deel dit artikel: