Meerderheid Tweede Kamer lijkt voor nieuw onderzoek Lelystad Airport

Een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt voorstander voor het opstellen van een nieuwe milieueffectrapportage (m.e.r.) voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat werd duidelijk nadat Actiegroep Hoog Overijssel vanmiddag duidelijk maakte welke fouten er allemaal in die m.e.r. staan.

Hoog Overijssel presenteerde op uitnodiging van de vaste commissie voor Infrastructuur vanmiddag haar eigen onderzoek naar de milieu effect rappportage en toonde aan waar de fouten zaten. 

De geschrokken Kamerleden zeiden nadien dat het goed zou zijn de m.e.r. nog eens over te doen. Vooral omdat de nieuwe directeur van Eurocontrol liet doorschemeren dat een nieuwe indeling van het luchtruim boven Nederland niet langer dan twee jaar hoeft te duren. Eerder werd nog gesteld dat hiervoor veel meer tijd nodig was. 

Als een nieuwe indeling van het luchtruim snel kan, willen de kamerleden ook dat de mer opnieuw wordt gedaan onder het motto dat we het dan maar beter meteen goed kunnen doen. 

Hoog Overijssel kwam met haar eigen berekeningen over de verwachte geluidsoverlast van Lelystad Airport en toonde aan dat de cijfers in de milieueffectrapportage niet kloppen.

Foute berekening

HoogOverijssel riep al snel dat het ministerie fouten had gemaakt in de berekeningen. In eerste instantie werd de actiegroep niet serieus genomen.

Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma ergerde zich aan de wijze waarop de actiegroep liet horen dat er fouten waren gemaakt.

Te weinig kennis

Later kwam de voormalig staatssecretaris daar op terug. Ze gaf toe dat er fouten zijn gemaakt in de berekeningen. 

Zondag nog zei Dijksma dat er op het ministerie te weinig deskundigheid aanwezig is voor dit soort complexe dossiers.

Deel dit artikel: