nieuws

Onderzoek Universiteit Twente: luchtzak voorkomt kantelen van tankvrachtwagens

Universiteit Twente / UT in Enschede
Universiteit Twente / UT in Enschede
Het transport van bulkvloeistoffen kan veel veiliger. Dat stelt dr. ir. Erik Eenkhoorn van de Universiteit Twente. Hij heeft een systeem ontwikkeld voor het zekeren van vloeibare ladingen. Opblaasbare componenten voorkomen het kantelen van tankvrachtwagens en verminderen bovendien het brandstofverbruik.Â
Eenkhoorn promoveerde met zijn bevindingen afgelopen week aan de Universiteit Twente. 

Zekeren van lading

Volgens de promovendus is de bestaande wetgeving mede schuldig aan de talloze ongevallen met tankwagens. Er gelden strikte regels voor het zekeren van een vaste lading, maar voor het vervoer van vloeistoffen in tankwagens zijn die er niet.
"Als de lading bestaat uit blikken olie, moet je ze verpakken in dozen en die vastzetten met folie en spanbanden. Zo voorkom je dat de lading tijdens het rijden gaat bewegen. Maar het transport van 20.000 liter olie in een tank van 40.000 liter gebeurt zonder een goede zekering, waardoor de vloeibare lading klotst in de tank. Met alle mogelijke gevolgen."
Slechte oplossing 
De wet bepaalt dat tankvrachtwagens met gevaarlijke vloeistoffen, zoals olie, moeten beschikken over slingerschotten met gaten. De schotten vertragen de voorwaartse beweging van de lading bij het remmen. Een slechte oplossing, blijkt uit het promotieonderzoek van Eenkhoorn.
"De schotten geven geen zijwaartse stabiliteit, waardoor de kans op kantelen in bochten of noodsituaties groot blijft. Bovendien zijn de schotten niet verplicht voor bijvoorbeeld mest of melk. Dit onderzoek toont aan dat het dynamisch gedrag van elke vloeistof in een tankauto gevaarlijk is, zolang je de lading niet goed zekert."
Alternatief voor slingerschotten 
Eenkhoorn, eigenaar van een bedrijf in research en ontwikkeling van innovatieve producten, deed tien jaar lang onderzoek naar een alternatief voor de slingerschotten. Het resultaat is een opblaasbaar systeem (Cairbag), een soort luchtzak van rubber of TPU die in de tank wordt geplaatst.
De vormvaste zak vult de loze ruimte in de tank en vangt de druk van de bulkvloeistof op, zodat de lading bij beweging niet meer kan klotsen. Dat heeft volgens Eenkhoorn een extra voordeel.
"Omdat de lading onder het rijden niet beweegt, bespaar je vijf tot zes procent brandstof. Slingerschotten vernietigen juist energie en kunnen leiden tot hoge boetes vanwege de milieuschade die ze toebrengen."

Wetgeving wereldwijd aanpassen

De bestaande wetgeving moet wereldwijd worden aangepast om het aantal ongevallen met gekantelde tankvrachtwagens te verminderen, concludeert Eenkhoorn in zijn proefschrift. 
Erik Eenkhoorn studeerde werktuigbouwkunde en bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Hij werkte jaren bij Shell en is nu eigenaar van het bedrijf Accede in Hengelo.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.