nieuws

Europese miljoenensubsidie voor Twentekanaal en Twentse binnenhavens

Sluis in het Twentekanaal bij Hengelo
Sluis in het Twentekanaal bij Hengelo
Het project ‘Verruiming Twentekanalen’ en de opwaardering van de binnenhavens van Hengelo en Almelo is voorgedragen voor een subsidie van elf miljoen euro.
Dat heeft de Europese Commissie gisteren bekendgemaakt. Het project is een van de 39 geselecteerde Europese projecten.

De subsidie is onderdeel van het Europese programma Connecting Europe Facility (CEF), dat zich grotendeels richt op de ontwikkeling van een goed presterend, duurzaam en efficiënt Europees netwerk op het gebied van transport en personenvervoer.
Alle voorgedragen 39 Europese projecten liggen op een van de negen hoofdtransportcorridors in Europa. De regio Twente ligt als logistieke hotspot op de North Sea Baltic corridor, die via de Rotterdamse haven richting Polen tot Helsinki loopt.

Logistieke hotspot

Doel van het project is onder meer de binnenhavens geschikt maken voor grotere schepen en het stimuleren van meer vervoer over het water. Hierdoor vermindert het vervoer per truck over de weg.  Dat vermindert files en COR2R uitstoot. Dat sluit weer naadloos aan bij Europees beleid.
Onder meer Rijkswaterstaat, provincie Overijssel, Port of Twente en de gemeenten Hengelo en Almelo gaan  het project samen project uitvoeren. Hierbij wordt ook nauw samengewerkt met de Euregio, het Gemeenschappelijk Havenbedrijf Twente en Regio Twente.
Ook is er aandacht voor de toepassing van innovaties, meer economische activiteiten in de binnenhavens en betere grensoverschrijdende samenwerking in de logistieke sector.

Kilometers baggeren

Bij de werkzaamheden hoort ook het uitbaggeren en verdiepen van 33 kilometer Twentekanaal, het vernieuwen van kades in de binnenhavens. Ook zal er worden gekeken naar sluisbediening op afstand.

Sterke lobby

Wethouder Jan Bron van Hengelo is verantwoordelijk voor het lobbydossier economische bereikbaarheid van de Regio Twente.  Hij is blij met de voordracht. "Door de prima samenwerking binnen de regio, provincie en Euregio en een sterke lobby in Brussel, zien we nu resultaat."
Bron doelt hiermee op de ambities en projecten die Regio Twente, provincie en de Euregio hebben op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid. De formele ondertekening van de subsidieovereenkomst vindt in het voorjaar van 2018 plaats bij de Europese Commissie.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.