HoogOverijssel: uitstel Lelystad Airport geeft ruimte overlast te beperken

"Wij zijn blij dat de ChristenUnie nu alsnog zegt dat uitstel van Lelystad Airport nodig is", zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel. "Een jaar geeft extra ruimte. Als men van goede wil is, dat men de overlast wil beperken, dan zal er in een jaar toch iets zichtbaar moeten worden."

Tweede Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie liet tegenover NOS weten de opening van het vliegveld een jaar te willen uitstellen. Dat betekent dat er mogelijk geen meerderheid in de Tweede Kamer is om Lelystad Airport in april 2019 te openen en dat april 2020 pas de eerstvolgende optie is.

"Uiteindelijk willen wij een Lelystad vliegveld met vliegroutes die zo weinig mogelijk overlast geven", vertelt Adegeest.

"Daarvoor is al aangetoond dat het luchtruim moet worden heringedeeld. En dat kan pas in 2023 klaar zijn. Maar men kan al beginnen met het luchtruim te herindelen en kijken hoe die routes komen te liggen. Daarbij moet dan wel een veel groter gebied betrokken worden. Mensen hebben, zoals de routes nu gepland zijn, last van Lemmer tot Tiel en tot ver voorbij Zwolle naar het oosten. Die zijn allemaal nooit betrokken, dus dat geeft ons wel de kans om om de rechtmatige inbreng van alle betrokkenen mee te nemen."

Uitstel, geen afstel

Hoewel HoogOverijssel blij is dat de opening wordt uitgesteld, wil de actiegroep nog steeds dat het vliegveld er helemaal niet komt. "We denken dat Lelystad een druppel op de gloeiende plaat is", zegt Adegeest.

"De luchtverkeersleiding heeft jaren geleden al gezegd dat Lelystad een slechte locatie is, zo dicht bij Amsterdam. Het zal altijd vliegverkeer hinderen, tenzij het heel laag gaat vliegen, zoals nu gepland is. Dus het valt nog maar te bezien hoe ver de routes straks omhoog gaan. En als ze niet omhoog gaan, vinden wij Lelystad een heel slecht plan."

Meer over dit onderwerp:
hoogoverijssel Lelystad Airport Nieuws
Deel dit artikel: