nieuws

Nieuwbouwhuizen weken later opgeleverd door problemen bij netbeheerders

Kopers van nieuwbouwhuizen die klaar staan om opgeleverd te worden, moeten soms meer dan anderhalve maand wachten voordat ze de sleutel krijgen. De netbeheerders kunnen de vraag naar nieuwe aansluitingen van gas, water en elektra namelijk niet aan, waardoor kopers op kosten worden gejaagd. De problemen zijn hardnekkig en zijn ondanks klachten de afgelopen maanden nog niet opgelost.
Particuliere klanten en bouwbedrijven die een nieuwe aansluiting willen, kunnen een aanvraag doen via mijnaansluiting.nl. Wettelijk gezien moeten netbeheerders binnen achttien weken na de aanvraag de aansluitingen gerealiseerd hebben. Deze termijn wordt op dit moment, ondanks eerdere toezeggingen, bij lange na niet gehaald.
Dat leidt tot spanningen bij kopers. Planningen voor het klussen en de verhuizing lopen in de soep. Dat leidt tot extra kosten, zoals langere dubbele lasten of het huren van vervangende woonruimte.

Angst om onderop te komen

Bouwbedrijven die in de meeste gevallen de aanvraag verzorgen, durven niet in de publiciteit te treden uit angst om onderop de stapel terecht te komen. RTV Oost heeft met diverse (grote en kleine) bouwbedrijven uit de regio gesproken en ze zeggen allemaal hetzelfde.
"De bedrijven die de woningen aansluiten, de kabelaars, hebben een enorme machtspositie en de volgorde van aansluiten is verre van transparant. Zij hebben een contract met een netbeheerder en als bouwer zijn wij volledig afhankelijk van hen", laat een groot bouwbedrijf, dat anoniem wil blijven, schriftelijk weten. "Als zij ons onderop de lijst plaatsen dan hebben wij een probleem."

Monopoliepositie

Een koper die ook niet met naam genoemd wil worden, heeft zelf een aansluiting aangevraagd. "Wij zouden begin december aangesloten worden, maar eind december was er nog niets gebeurd. Het is nu februari en we wachten nog steeds". 
Bouwbedrijven zijn het meer dan zat, maar zijn ook afhankelijk van de netbeheerder en de uitvoerende onderaannemer die de aansluitingen realiseren. "Je moet je realiseren dat wij niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Het bedrijf dat de infratechniek aanlegt heeft een monopoliepositie", zegt Anne Fokke de Vries van Bouwend Nederland.
De belangenvereniging heeft al langer gesprekken met de netbeheerders over dit groeiende probleem. "Het staat hoog op de agenda".

Van Gelder Groep

Van Gelder Groep uit Elburg sluit de nieuwbouwwoningen aan in Overijssel aan. "Wij zijn ons ervan bewust dat er in Overijssel onrust is ontstaan over het realiseren van nutsaansluitingen. Wij betreuren deze ontstane situatie." Het tekort aan technisch personeel is hier debet aan", zegt een woordvoerder van de van Gelder Groep.
Ook Enexis trekt het boetekleed aan. De netbeheerder voor gas en elektriciteit ziet dat de bouw van woningen de laatste jaren is toegenomen. Maar de krapte van technisch personeel bij de uitvoerder is nijpend.
"Het is voor ons op dit moment een topprioriteit om nieuw personeel te werven. Als het niet anders kan zetten wij ons eigen personeel in", zegt directeur INFRA Rutger van der Leeuw van Enexis. 

Gebrekkige communicatie

Aannemers en kopers klagen over de gebrekkige communicatie. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd, krijgen geen exacte datum wanneer de aansluiting gemaakt wordt. "Het kost ons bakken met tijd en ergernis", schrijft het bouwbedrijf uit Twente dat anoniem wil blijven.

"Excuus"

"Dat trekken wij ons aan. Er is inderdaad heel veel niet goed gegaan, maar daar werken wij momenteel aan", zegt Rutger van der Leeuw van Enexis. Ik wil zeggen wanneer er onduidelijkheid is over de planning, neem dan contact met ons op, want als wij niet weten dat je een probleem hebt dan kunnen wij niet helpen".
"Een excuus voor mensen die hier hier toch mee in de kneep zijn gekomen, is op zijn plaats", zegt van der Leeuw.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Stuur ons direct een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.