ProRail voert bodemonderzoek op Kamper lijntje 's nachts uit

ProRail gaat komende nacht beginnen met een bodemonderzoek op het Kamper lijntje. Nog uitgezocht moet worden of het spoortraject tussen Zwolle en Kampen een treinsnelheid van 140 kilometer per uur kan verdragen.

Het onderzoek is noodzakelijk omdat de spoorlijn deels op veengrond is aangelegd. De vraag is of een spoortraject op een zachte ondergrond hoge treinsnelheden kan verdragen. ProRail heeft de maximumsnelheid van de trein tussen Zwolle en Kampen omlaag gebracht om het veiligheidsrisico te beperken, maar zou de snelheid van de trein in de toekomst willen opvoeren tot 140 kilometer per uur.

De vraag is of dat kan en zo niet, wat er dan nog gedaan kan worden om de ondergrond van de rails te verstevigen.

's Nachts werken

Volgens een woordvoerder van ProRail gaat het sonderingsonderzoek een week of drie duren. Er kan alleen 's nachts tussen 01.00 en 05.00 uur worden gewerkt om de dienstregeling niet te verstoren. Het onderzoek wordt uitgevoerd met een speciaal voertuig dat over de rails rijdt en de draagkracht van de ondergrond over het gehele traject meet met behulp van een 'prikstok'.

ProRail verwacht eind maart de resultaten in kaart te hebben en met een analyse te komen. 

       

Meer over dit onderwerp:
Spoorlijn Kampen Zwolle ProRail IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel: