nieuws

ABN Amro schrapt klantcontactcentrum Zwolle, driehonderd arbeidsplaatsen op de tocht

Een flinke tegenslag voor Zwolle: ABN Amro heeft vanmiddag bekendgemaakt het klantcontactcentrum in Zwolle te gaan opheffen. Daardoor komen driehonderd arbeidsplaatsen op de tocht te staan. Hoeveel uiteindelijk daadwerkelijk zullen verdwijnen, moet in de zomer van 2019 blijken.
In het kader van kostenbesparing moest een van de vier klantenafdelingen in Nederland sluiten. "We hebben naar meerdere factoren gekeken, onder andere waar onze stakeholders zitten. Daaruit bleek dat de vestiging in Overijssel het minst geschikt is", verklaart de woordvoerder.
De contactcentra in Amsterdam, Breda en Nijmegen blijven wel bestaan.

In gesprek

Om de werknemers zoveel mogelijk te begeleiden, gaat de bank met hen in gesprek. "De eerste gesprekken zullen direct starten. We zullen bespreken wat de werknemer wil en wat ABN daarin kan betekenen", legt woordvoerder Jeroen van Maarschalkerweerd uit.

Meeverhuizen

Als personeelsleden hun werk willen behouden, is er een mogelijkheid om mee te verhuizen. Van Maarschalkerweerd: "We kunnen niet alle driehonderd personeelsleden in de drie andere vestigingen onderbrengen. Dat zal ook niet iedereen willen. Want dat zou betekenen dat iemand uit de omgeving van Zwolle naar, bijvoorbeeld, Breda zou moeten reizen."

Onzekere sector

Een van de redenen is de al jaren krimpende financiële sector. "Het is een onzekere sector. Ook de digitalisering speelt een grote rol. Steeds meer klanten kunnen online hun bankzaken regelen", aldus Van Maarschalkerweerd.
Het naderende vertrek van het klantcontactcentrum uit Zwolle, betekent niet dat ABN Amro helemaal uit Zwolle verdwijnt. Andere onderdelen van de bank, zoals verzekeringen, blijven in de IJsseltoren gevestigd. 
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.