Deventerse Bardo Ellens over het veranderende YouTube

YouTube blijft innoveren. Google werkt aan een functie waarbij gebruikers de beelden achter zich kunnen aanpassen. Volgens Bardo Ellens, van YouTubekanaal 'BanjoMovies', worden door alle veranderingen gebruikers bijna gedwongen in hierop in te spelen.

"Ik werd van mijn eerste middelbare school afgegooid; ik maakte teveel lol. Ik besloot grappige filmpjes te maken om mijn oude klasgenootjes op de hoogte te stellen en, -mooi meegenomen- ik kon zo ook een portfolio opbouwen voor mijn droom: bij BNN werken", herinnerd Bardo Ellens zich.

 

Bardo maakt grappige sketches: "De verse 5010 dont's en ...in het echte leven waren bekende series". "Als BanjoMovies waren wij de eerste die een soort (televisie) programma formats introduceerden. Met een vaste programmering: deze dag, dit tijdstip. Wij hadden het idee dat als wij steeds één aflevering maken die de potentie heeft om viral te gaan, de hele serie daarvan profiteert".

"Ook mijn nieuwe klasgenoten zagen mijn filmpjes en begonnen me te treiteren. “Creatief gestoord", zo stond hij bekend op zijn middelbare school in Twello. 

"Wat doe jij nou? Ga je jezelf voor lul zetten tussen al die rare filmpjes van een niesende panda en Charlie bit my finger", zeiden ze." Die reactie zullen kinderen van nu niet snel meer krijgen. Youtube is veranderd. 

 

De rapen waren gaar

"12 jaar later is het normaal om jezelf te filmen. Er is zoveel veranderd. De rapen waren gaar toen ik het deed, nu hebben kinderen  'Youtuber' zelfs als droombaan", zegt Bardo.

Niet zo raar, want beroemd worden is iets dat kinderen vaak willen worden. En beroemd was Bardo als Youtuber zeker. "Uitgaan met vrienden betekende voor Bardo in die tijd continu herkend worden. Ook verdiende hij in zijn hoogtijdagen een dubbel maandsalaris. Niet slecht voor een tiener".

"Maar, ik wilde gewoon creatief bezig zijn. YouTube is gemaakt om filmpjes te delen, niet om geld te verdienen", zegt Bardo stellig.

 

Geen Nikkietutorials

"Toch, hoort het nu samen. Als je nu met Youtube begint ga je er wel een beetje vanuit dat je een goed zakcentje verdiend. Maar, echt niet elke Youtuber verdient zoveel als de bekende grote vloggers/YouTubers. Mijn 300.000 volgers leveren een gemiddeld inkomen op".

 

Dat aantal volgers betekende zo'n 5 jaar geleden de status van populairste Nederlandse Youtubekanaal. Nu staat hij in de ranglijst van de site socialblade op de 134e plek van Nederland. In de top 5 staan o.a. Kwebbelkop en Nikkietutorials; met respectievelijk ruim 7 en ruim 9 volgers.

 

De bitch van het algoritme

"Vroeger ging Youtube om creativiteit, nu is persoonlijkheid belangrijk", legt Bardo uit. Ook de algoritmes brachten een verandering.

 

"Voor 2013 stonden video's met de meeste views bovenaan. Youtube besloot dit te veranderen. Sindsdien staan de video's waar mensen het langst naar kijken bovenaan", zegt Bardo. "Ik maak sketches. Korte sketches. Ik kan niet meerdere keren per week een lange video maken, zoals een vlogger als Enzo Knol wel kan". 

 

Bardo noemt zichzelf "eigenwijs" en "tegendraads" en besloot dan ook niet op deze verandering in te spelen. "Maar op een gegeven moment was het: mee die richting op, of bij de McDonald's hamburgers draaien". 

 

"Ik werd de bitch van het algoritme van Youtube", lacht Bardo. Hij maakte af en toe een video van soms wel 40 minuten. "Daar ben ik niet trots op. Ik voelde mij bedonderd, want ik werd echt een bepaalde richting in gestuurd".

 

Jeukende vingertjes

Concurreren met huidige Youtubers is door al deze veranderingen lastig. "Ik geef tegenwoordig ook workshops en lezingen over vloggen, Youtube en creativieit. En, we zijn bezig met het vernieuwen van de website: banjomovies.nl. Ik wil jongeren inspireren en stimuleren met creativiteit. Maar, blijf wel een entertainer". 

 

Bardo wil dan ook niet stoppen met het Youtubekanaal. "BanjoMovies wil op Youtube blijven. Ik heb jeukende vingertjes: ik wil Nederland op stelten zetten met rare comedy." Nu blijft alleen ook voor Bardo de vraag hoe het kanaal zich aan past aan het nieuwe Youtube algoritme. "Ik wil nieuwe kijkers trekken, maar geen oude kwijtraken. Het is een moeilijke mix.", geeft hij toe.

 

Toch is Bardo totaal niet weemoedig. "Youtube is echt een droom. Ik heb een film mogen maken, tv programma's en ik heb een boek geschreven. Ik ben pas 25 en heb alles gedaan wat ik wilde".

Meer over dit onderwerp:
youtube Cultuur Deventer humor
Deel dit artikel: