nieuws

Meerderheid in Zwolle en Enschede wil vervuilende auto's uit binnenstad weren

Milieuzone in Utrecht
Milieuzone in Utrecht © ANP
Een aanzienlijk deel van de inwoners in Zwolle en Enschede wil vervuilende auto's uit de binnenstad weren. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 3.244 inwoners van de twintig grootste gemeenten van Nederland, waar Zwolle en Enschede toe behoren.
66 procent van de Enschedeërs wil dat er een verbod komt op vervuilende auto's in de binnenstad, 62 procent van de Zwollenaren is voor. Bijna zes van de tien stedelingen vindt bovendien dat het gemeentebestuur meer moet doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, ook als dit ten koste gaat van de ruimte voor automobilisten.
Alleen inwoners van steden in de randstad zijn nog strenger ten opzichte van vervuilende auto's. Amsterdam spant daarin de kroon: 89 procent van de inwoners van de hoofdstad wil dat er geen vervuilende auto's meer de binnenstad in mogen. 

Enschedeërs willen meer maatregelen dan Zwollenaren

55 procent van de inwoners van Enschede wil dat de gemeente meer doet om de CO2-uitstoot in de stad te verminderen, datzelfde percentage wil meer maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. 
In Zwolle is hier minder draagvlak voor. 42 procent van de Zwollenaren wil dat de gemeente de CO2-uitstoot verlaagt, 43 procent vindt dat de luchtkwaliteit beter moet.

Niet meer ruimte voor autoverkeer

De inwoners van beide steden vinden bovendien dat het autoverkeer in het centrum niet meer ruimte hoeft te krijgen. In Zwolle is slechts zes procent voor meer ruimte voor het autoverkeer, in Enschede is dit tien procent.
Er moet daarentegen wel meer ruimte komen voor fietsers. De helft van de ondervraagde Enschedeërs wil meer ruimte voor de tweewielers, veertig procent van de Zwollenaren pleit hiervoor.

Alleen uitstoot-vrij verkeer brug te ver

Om enkel nog auto's tot de binnenstad toe te laten die helemaal vrij van uitstoot zijn, vinden inwoners van Zwolle en Enschede nog een brug te ver. Respectievelijk 37 en 42 procent is voor zo'n ingrijpende maatregel. Alleen in de randstad is een meerderheid voor zo'n regel.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.