nieuws

Weer kopzorgen voor ProRail over Kamperlijn: bodem onder spoor minder goed dan gehoopt

De trein die op het traject moet rijden
De trein die op het traject moet rijden © Keolis
De bodem onder het spoor van de Kamperlijn tussen Zwolle en Kampen is minder goed dan gehoopt. Daardoor kunnen treinen nog steeds niet met de gewenste snelheid van 140 kilometer per uur over delen van het nieuwe spoortraject rijden.
Dat blijkt uit onderzoek van spoorbeheerder ProRail. De eerste resultaten van dat onderzoek zijn afgelopen week besproken met de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. 

Station Stadshagen

In december, vlak voor de opening van de nieuwe spoorlijn, kwamen de problemen aan het licht. Daardoor werd de opening van station Zwolle Stadshagen uitgesteld. 
Door de problemen met de ondergrond kunnen treinen niet met 140 kilometer per uur over delen van het nieuwe spoortraject rijden. Daardoor kan de nieuwe dienstregeling nog niet volledig in gebruik genomen worden. 

Nieuwe tests
Eind deze maand gaan ProRail en vervoerder Keolis 's nachts tests uitvoeren met treinen die 100 kilometer per uur rijden én stoppen bij het nieuwe station Zwolle Stadshagen. 
Bij die tests staat centraal dat de aansluitingen op station Zwolle behouden moeten blijven. 

Mogelijke maatregelen
Er wordt ook gekeken of inzet van extra machinisten een oplossing biedt. 
Na de tests wordt gekeken hoe er alsnog met een hogere snelheid over de nieuwe lijn gereden kan worden. Eind april moet een lijst met mogelijke maatregelen op tafel liggen. 
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.