nieuws

Wat een bak! Deventer incasseert dubbele kosten vuilcontainer, maar betaalt slechts deels terug

De gemeente Deventer wil slechts deels de dubbelop betaalde kosten voor een afvalbak terugbetalen
De gemeente Deventer wil slechts deels de dubbelop betaalde kosten voor een afvalbak terugbetalen © RTV Oost
Het echtpaar Vloedgraven uit Deventer ontdekte bij toeval dat het vijf jaar lang niet alleen heeft betaald voor de eigen afvalcontainer, maar ook voor die van de buren. Terugvorderen bij de gemeente is slechts deels succesvol. “Moraal van het verhaal: ga er dus nooit zomaar vanuit dat de rekeningen van de gemeente kloppen."
Sandra Vloedgraven uit Deventer dacht even dat er sprake was van een foutje. “Onlangs ontvingen wij – zoals wel meer Deventenaren – het gemeentelijk aanslagbiljet.”

Het viel haar op dat er een toeslag moest worden betaald voor een extra grijze container van 240 liter. “Terwijl wij er slechts één hebben staan. Pas toen viel ons oog op het aantal keren dat onze vuilcontainer is geleegd. Bovendien stond er dat we een vuilbak van 140 liter hebben aangeboden. Maar die hebben we helemaal niet.”

Gemeente bevestigt fout
De gemeente beaamt volgens Sandra Vloedgraven dat er inderdaad wat fout is gegaan. “De betrokken ambtenaar heeft navraag gedaan bij de vuilverwerker. Zij hebben destijds chips geplaatst op de containers, waarmee alles wordt geregistreerd. Vermoedelijk is het daar al mis gegaan. Waarbij waarschijnlijk meespeelt dat onze buren hetzelfde huisnummer hebben, alleen met de toevoeging A.”

Nu blijkt dat het echtpaar Vloedgraven vijf jaar lang dubbele kosten heeft betaald. “In 2013 hebben de vuilbakken chips gekregen, vanaf die tijd hebben we dus ook voor onze buren betaald.”

Met een kleine kanttekening. “Die buren hebben zelf ook keurig betaald. De gemeente heeft dus dubbel geïncasseerd.”

Verjaard

De gemeente heeft aangegeven dat er over al die jaren dubbele incasso maar drie jaar wordt terugbetaald. “De rest is verjaard. De gemeente heeft onterecht geld opgestreken en wil dit niet teruggeven. Terwijl wij als burger hier niets aan kunnen doen. Sterker, we hebben intussen achterhaald dat er een fout is gemaakt met de barcode: die van ons en de buren is namelijk dezelfde.”

Het echtpaar is niet te beroerd de hand in eigen boezem te steken: “We hadden inderdaad beter op kunnen letten. Maar voor ons is toch de moraal van het verhaal dat je er nooit zomaar vanuit moet gaan dat gemeentelijke rekeningen kloppen.”

Wettelijke limiet terugbetaling
Een gemeentewoordvoerder bevestigt het verhaal, maar laat weten dat het landelijk beleid is dat bij een fout de terugbetaling wettelijk is gelimiteerd tot drie jaar. Daarvan afwijken blijkt bijzonder lastig. “We onderzoeken echter nog of in dit specifieke geval zwaarwegende redenen zijn dit voor te stellen aan het college van B en W”, aldus de zegsman.
Door de blunder schiet het echtpaar er 240 euro bij in. “We bekijken nog of er mogelijkheden zijn in beroep te gaan. Want voor ons is dit toch een principekwestie”, aldus Sandra Vloedgraven.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.