ProRail ondertekent contract van 170 miljoen euro voor aanpak spoorzone Zwolle

ProRail heeft een contract van 170 miljoen euro gesloten met ontwikkelaars VolkerRail-Van Hattum en Blankevoort om het spoortraject tussen het station van Zwolle en Herfte aan te pakken.

De sporen bij Herfte moeten worden verdubbeld om blijvend te kunnen voldoen aan het toenemende treinverkeer rond Zwolle. Met de verdubbeling van het spoor wordt de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden en Groningen verkort en krijgen reizigers twee keer uur een aansluiting op regionale treinen in Leeuwarden en Groningen.

Sporen kruisen bovenlangs

Bij het uitbreiden van de spoorsplitsing bij Herfte komt een 'dive-under', waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen ieder een eigen spoor.

Op het traject worden nieuwe viaducten gebouwd bij de Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan en Zalnese Wetering. De stalen spoorbrug bij de Soestwetering wordt bovendien vervangen door een betonnen viaduct, waardoor er minder geluidsoverlast is.

Meer over dit onderwerp:
Station Zwolle ProRail IJsseldelta Nieuws
Deel dit artikel: