nieuws

Verkiezingskaravaan stuit op standaard-boodschappen en lokale actiepunten

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen duurt nog een paar dagen, maar de RTV Oost-verkiezingskaravaan heeft haar ronde door de provincie al afgerond. De afgelopen vijf weken zijn alle 25 gemeenten bezocht en hebben de 202 deelnemende politieke partijen de kans gekregen hun belangrijkste standpunten toe te lichten. Dit viel op:
Een aantal partijen, ongeacht de gemeente, verkondigde een standaard-boodschap. Zo profileerden veel CDA-ers zich als vertegenwoordiger van  ‘een lokale partij met goede contacten in Zwolle en Den Haag’, wil de SP werk maken van sociale woningbouw, noemt de PvdA zichzelf vooral ‘sociaal’  en wordt ‘goed onderwijs’ vaak door D66 bepleit.

Duurzaamheid

Behalve de PVV, die voor de-islamisering is, noemde geen enkele partij het integratiebeleid als belangrijk onderwerp. Wel werd, van links tot rechts, duurzaamheid als één van de belangrijkste agendapunten genoemd. Ook de zorg voor ouderen, veiligheid en armoedebestrijding zijn speerpunten voor politici.

Stemmen trekken

Natuurlijk zijn er ook specifieke lokale onderwerpen waarmee de partijen stemmen hopen te trekken. Zo is de zondagopenstelling van winkels in met name Zwolle, Kampen, Hardenberg en Rijssen-Holten een verkiezingsonderwerp. In steden als Hengelo en Oldenzaal staat de binnenstad centraal en in bijvoorbeeld Borne en Dinkelland gaat het om het wel of niet aanleggen van nieuwe rondwegen.

Kloof

En hoewel veel partijen beweren ‘middenin de samenleving te staan’  wordt tegelijk verkleining van ‘de kloof met de burger’ als prominent actiepunt vermeld.
Terugkijken
Wil je de pitches van alle politieke partijen terug kijken, ga dan naar www.overijsselkiest.nl 
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.