nieuws

Stichting HoogOverijssel 'achterdochtig' na brief minister over Lelystad Airport

In een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer staat dat het aantal vliegbewegingen van en naar Lelystad Airport niet wettelijk wordt vastgelegd. Tot schrik van stichting HoogOverijssel. Voorzitter Jan Rooijakkers: "Als het aantal vluchtbewegingen niet in de wet vastligt, dan zegt de inspectie dat ze niet kunnen handhaven. De burger heeft dan geen poot om op te staan, dus wij zijn nogal achterdochtig."
Een doemscenario is de situatie rondom Schiphol, waar al jarenlang geluidsovertredingen plaatsvinden. Rooijakkers: "Als je kijkt naar Schiphol, waar afgesproken is dat er maximaal 500.000 vliegbewegingen plaatsvinden, dan zegt de inspectie ook dat ze niet kunnen handhaven omdat het niet in het Luchthavenbesluit staat of op een andere manier wettelijk vaststaat." 
De opening van Lelystad Airport is uitgesteld. De minister heeft gezegd dat het aantal vliegbewegingen in de eerste jaren mag groeien tot maximaal 10.000 per jaar. Maar wat die toezegging waard is, zonder wettelijke vaststelling, is onduidelijk. 

Vrachtverkeer of vakantieverkeer?

Behalve aantallen, is de stichting HoogOverijssel ook geschrokken van de bestemming van het luchtverkeer. Rooijakkers: "Er staat in de brief aan de Tweede Kamer dat het verkeer 'van alles' kan zijn. Groot commercieel verkeer, een overloop van de luchthaven van Schiphol en zélfs vrachtverkeer. Dat vind ik echt een gotspe, want Lelystad Airport was juist bedoeld voor vakantieverkeer."
De reden om Lelystad Airport in het leven te roepen was Schiphol ontlasten, door het vakantieverkeer naar Lelystad te verplaatsen. De minister schrijft in haar dertig pagina's tellende document, dat de kans op vrachtverkeer op Lelystad Airport 'nihil' is. Maar de stichting HoogOverijssel is daar niet gerust op. "Ik kijk wel met enige zorg naar de start- en landingsbaan, die is betrekkelijk lang. Dus de mogelijkheid is er wel."

Vertrouwen

De minister doet volgens Rooijakkers zeker haar best om het vertrouwen te winnen van burgers, maar 'haar departement ademt luchtvaart'. "Ze zijn eigenaar, ze doen het toezicht, ze schrijven de regels. Eigenlijk is het vijf handen op één buik. Als we met de ministerie praten, dan praten we met een promotor van vliegen", aldus Rooijakkers. 
Aanstaande woensdag is er een hoorzitting in Den Haag over de toekomst van de luchtvaart. Rooijakkers, zelf woonachtig in Dalfsen, is daar zeker aanwezig. "Het was een beetje windstil de afgelopen tijd, maar de komende maanden zal het druk worden."  
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.