nieuws

Grote tweedaagse OV-staking dreigt, werkgevers stappen naar de rechter

Ook Connexxion-bussen rijden niet op 30 april en 1 mei
Ook Connexxion-bussen rijden niet op 30 april en 1 mei © Flickr Creative Commons / harry_nl
De FNV dreigt met een landelijke 48-uurs staking in het openbaar vervoer op 30 april en 1 mei. Er rijden dan twee dagen geen regionale bussen en treinen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) stapt naar de rechter om deze staking te voorkomen.
De vakbonden en de werkgevers kwamen op 15 januari tot een nieuw CAO-akkoord. De afspraken werden door de vakbondsleden echter niet geaccepteerd, waarna de vakbonden op 16 april met nieuwe eisen kwamen. 
Maatschappijontwrichtend 
De bonden hebben werkgevers in het overleg één week gegeven om nieuwe eisen te beoordelen. De VWOV heeft gevraagd om meer tijd hiervoor. In reactie daarop dreigen bonden met een 48-uurs staking op 30 april en 1 mei.
Fred Kagie, voorzitter van de VWOV, zet alles op alles om een staking te voorkomen en legt het conflict voor aan de rechter: "De bonden lijken helemaal niet uit te zijn op een akkoord. Deze acties waren al gepland voor ons overleg van 16 april. Zo’n grootschalige ov-staking aan het begin van de meivakantie is maatschappelijk ontwrichtend. Onze luchthavens zijn dan niet bereikbaar. Een dagje uit naar de Keukenhof of de Efteling zit er voor veel mensen niet in."

Geen vertrouwen
Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie, reageert: "We vertrouwen de werkgevers niet. Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Aan de onderhandelingstafel spelen ze mooi weer, maar op de werkvloer roepen de managers ijskoud dat er toch niks gaat veranderen aan de werkdruk. Dus we willen keiharde afspraken in de cao, zwart op wit, anders blijven ze ons uitknijpen."
Ook Paula Verhoef, onderhandelaar van FNV Streekvervoer, is onverbiddelijk: "Staken is voor niemand leuk, in januari niet en in april ook niet. We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog en het wantrouwen zit diep. De verantwoordelijkheid voor de staking ligt helemaal bij de werkgevers. Als zij bereid zijn concrete afspraken te maken, gaan de plannen zó van de busbaan."

De VWOV vertegenwoordigt streekvervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.