Historische stoomtrein 'De Kikker' tuft na opknapbeurt weer door Twente

Het is een van de onbetwiste blikvangers uit de stal van de Museum Buurt Spoorweg: 'De Kikker', zoals zijn bijnaam luidt. Vrijwilligers hebben de historische loc de afgelopen jaren grondig gerestaureerd, waarna de stoomtrein vanmiddag werd gepresenteerd.

De MBS, de spoorwegmaatschappij die het historische spoorlijntje tussen Haaksbergen en Boekelo onderhoudt, geldt als schatbewaker van dit rijdend cultureel erfgoed.

Vlak na Kerst 2014 doofde het vuur in stoomloc nummer 657, alias ‘De Kikker’, waarna ze door de MBS-vrijwilligers uitvoerig onder handen werd genomen.

Wedergeboorte
De stoomtrein werd ooit in 1901 gebouwd door fabrikant Backer & Rueb uit Breda. De loc werd in 1952 buiten dienst gesteld en kreeg een tweede leven bij een suikerfabriek bij Roosendaal, waarna ze in 1968 aan het Twents museum werd geschonken.

Sinds de ‘wedergeboorte’ in 1987 – toen de loc na jarenlang stil te hebben gestaan weer in gebruik werd genomen – geldt 'De Kikker' als de oudste rijvaardige stoomlocomotief van de Nederlandse Spoorwegen. Die bijnaam heeft dit type locomotief overigens te danken aan de opvallende lichtgroene kleur, maar vooral ook aan het springerige rijgedrag. 

Nadat een legertje van MBS-vrijwilligers de afgelopen jaren noeste arbeid heeft geleverd, is de loc vanmiddag voor het eerst weer gaan rijden. Het is de bedoeling dat 'De Kikker' weer minstens 25 jaar mee moet kunnen.


Naamsverandering
De opknapbeurt gaat overigens gepaard met een naamsverandering. Stond de locomotief voorheen bekend als nr. 657 van de Staatsspoorwegen, vanaf nu gaat ze weer door het leven als nr. 8107 van de Nederlandse Spoorwegen.

“Nederland kende voorheen meerdere spoorwegmaatschappijen”, vertelt Frank Vergeer van de MBS. “Na de fusie gingen zij verder onder de noemer Nederlandse Spoorwegen. In die uitmonstering was deze serie van af de twintiger jaren van de vorige eeuw in heel Nederland te zien. Wij hebben besloten die oude naam in ere te herstellen.”

Deel dit artikel: