nieuws

Streekvervoer in Overijssel ligt plat door staking

Het streekvervoer ligt vandaag en morgen vrijwel plat door een staking. Dat betekent dat er nauwelijks streekbussen rijden, treinen van regionale vervoerders staan ook stil. Vakbonden FNV en CNV staken om hun eisen voor een nieuwe cao kracht bij te zetten.
De werknemers die onder deze OV-cao vallen, willen een hoger loon en ruimere werktijden, zoals iedere twee uur een plaspauze van vijf minuten.
"De werkdruk wordt steeds hoger, je zit soms bijna vijf uur achter het stuur zonder plaspauze", vertelt chauffeur en FNV-lid Wim Bokkinga. "Als er vertraging is, blijf je er vaak achteraan rijden".

Ultimatum

Vakbonden en werkgevers kwamen in januari met een nieuw CAO-akkoord, maar de vakbondsleden waren het niet eens met de gemaakte afspraken. Daarom kwamen de vakbonden in april met nieuwe eisen. De VWOV reageerde niet binnen het ultimatum van de vakbonden, waarna de 48-uursactie werd aangekondigd.

Keolis

"We hadden tijdens de onderhandelingen een mooi resultaat geboekt, met 8,3% loonsverhoging en stevige afspraken over de werkdruk", vertelt Hanneke Ruiter, woordvoerder van Keolis. "Nu vragen de vakbonden opeens meer en komen ze terug op de afspraken". Volgens Ruiter is er contact tussen de vakbonden en de werkgevers over de staking maar niet over het vervolg.    
Chauffeurs dreigen het werk opnieuw stil te leggen als er door de werkgevers vóór 8 mei geen fatsoenlijke opening is geboden. "Dan beginnen we een estafettestaking door het hele land", aldus Bokkinga.  
De cao openbaar vervoer geldt voor de ongeveer twaalfduizend werknemers bij grote vervoersbedrijven als Connexxion, Arriva, Syntus, Qbuzz en EBS.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.