Bodem onder Kamperlijntje nog slechter dan gedacht

Het oorspronkelijke plan voor het Kamperlijntje is definitief van tafel: de grond onder het spoor blijkt dusdanig zacht, dat er niet met 140 kilometer per uur overheen gereden kan worden. Het verstevigen van de bodem is onbetaalbaar. Dat zegt Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen op basis van het nog niet gepubliceerde onderzoek van ProRail. Daarmee is er nog steeds geen duidelijkheid voor station Stadshagen in Zwolle.

Nu bodemversteviging te kostbaar lijkt, moet de oplossing worden gezocht in andere maatregelen, zoals een efficiënter gebruik van het spoor. Vooralsnog is er geen concrete oplossing gevonden voor het probleem van het Kamperlijntje. 

Het traject Zwolle-Kampen is al jarenlang onderwerp van discussie. Voor een goede verbinding werd met Stadshagen zelfs een compleet nieuw station gebouwd.


Dienstregeling

De opening liep echter telkens vertraging op. Reden: de bodem onder het traject is dusdanig slap dat treinen er niet met 140 kilometer per uur op kunnen rijden. Als die vereiste snelheid niet kan worden gehaald, missen treinreizigers hun aansluiting en dreigt de hele dienstregeling in het honderd te lopen.

Alle hoop was dan ook gericht op nieuw bodemonderzoek in opdracht van ProRail. De resultaten worden volgende maand gepresenteerd, maar nu al blijkt dat de bodem nog veel slechter is dan aanvankelijk gedacht.

Kostenpost

Het onderzoek werd recent al in kleine kring gepresenteerd tegenover de diverse betrokken partijen. Wethouder Veldhoen vertegenwoordigde daar de gemeente Kampen. Volgens Veldhoen gaat versteviging van de bodem vele tientallen miljoenen euro’s kosten, “Dat is een kostenpost die we niet kunnen realiseren."

De betrokken partijen hopen op 1 juni meer duidelijkheid te kunnen geven over de toekomst van het Kamperlijntje en station Stadshagen. 

Deel dit artikel: