Problemen op het Kamperlijntje: "De bal ligt bij het Rijk"

Het Rijk en ProRail zijn verantwoordelijk voor het oplossen van de problematiek op het Kamperlijntje. Dat zegt D66-Statenlid Gerrit van Hofwegen. "Wij zijn hier aan begonnen in de veronderstelling dat we de lijn konden gebruiken. De bal ligt bij het Rijk."

Van Hofwegen was ontzettend verrast over het bericht dat de ondergrond onder het Kamperlijntje dusdanig zacht blijkt, dat er niet met 140 kilometer per uur overheen gereden kan worden. "Toen het Kamperlijntje door de provincie werd overgenomen kwam het als een duveltje uit een doosje dat de ondergrond de trein niet aankan."

"Moeilijk te verteren"

Ook bij PvdA-Statenlid Hans Nooter gaat het nieuws er moeilijk in. "Ik heb het met een heel grote gefronste blik gelezen. Mijn mond viel ook wel een beetje open. Het is moeilijk te verteren en het wil er bij mij niet in dat er een finale streep door het oorspronkelijke plan gaat."

Volgens Nooter is het aan deskundigen om een advies te geven over hoe het nu verder moet met het Kamperlijntje. "Laten we de bal daar houden waar hij moet liggen. We moeten links of rechts hopen dat er een oplossing komt."

"ProRail moet betalen"

De Maatschappij Voor Beter OV noemde de gang van zaken op het Kamperlijntje eerder al een wanprestatie van ProRail en is ook nu niet te spreken. "Die spoorlijn ligt er al een kleine 150 jaar. Het verbaast mij dat er in al die jaren nooit serieus is gekeken naar de bodem", zegt Rikus Spithorst.

Dat het is nagelaten om de bodem te onderzoeken, noemt Spithorst "zeer ernstig verwijtbaar". "ProRail moet betalen. Zij hebben beloofd dat er een elektrische spoorlijn komt en zij moeten de meerkosten betalen, Zwolle en Kampen niet. Ik hoop dat Kampen en Zwolle ProRail tot de orde roepen en dat ProRail verantwoordelijkheid neemt."

Deel dit artikel: