Stiva: half uur gratis bier tijdens Dicky Woodstock mag niet volgens reclameregels

Bierbrouwer Inbev is niet van plan mee te werken met de actie tijdens het Dicky Woodstock Popfestival in Steenwijkerwold. Dat zegt de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva), die daarover contact heeft gehad met Inbev. De organisatie van Dicky Woodstock wil dertig minuten lang trakteren op gratis bier. En dat is niet volgens de regels die de alcoholsector heeft opgesteld, zegt Peter de Wolf van Stiva.

Stiva is het samenwerkingsverband van de Nederlandse alcoholproducenten en -importeurs. De organisatie richt zich op het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde alcoholreclame. 

De organisatie van Dicky Woodstock wil tijdens het festival in augustus stilstaan bij het dertigjarig jubileum, door een half uur lang gratis bier te schenken aan de bezoekers.

Marketingregels

"Een van de regels die we als branche hanteren gaat over het gratis uitdelen van bier. Dat mag niet", zegt De Wolf. "We hebben daarover contact gehad met Inbev en die gaat in gesprek met de organisatie. Daarnaast is een half uur lang bier weggeven niet wat wij verstaan onder verantwoorde alcoholconsumptie, al gaat het nu vooral over dat marketingregels worden overtreden."

Gratis uitdelen mag dan niet, maar wat is het verschil met het uitdelen van gratis consumptiemunten, iets dat vaker wordt gedaan? "Daarin zit niet veel verschil", legt De Wolf uit. "Maar twee halen, één betalen mag dan weer wel. Het is een woordenspel. In dit geval gaat het erom dat het om gratis bier gaat."

De Wolf gaat ervan uit dat Inbev en Dicky Woodstock een oplossing bedenken om toch stil te kunnen staan bij de dertigste editie van het festival.

Deel dit artikel: