Blog: De Wilde Deerne: het mega spektakel in Zwolle dat mensen met elkaar verbind

Een tikkie verdwaasd loopt hij rond, Boudewijn Koops, een van de producenten van het mega-theaterspektakel Wilde Deerne.

Meer dan een jaar geleden bedacht hij samen met Ilona Kevelham, beide tukkers, een stadsproductie voor de stad Zwolle. Omdat hij met Typhoon sprak over het gevoel van saamhorigheid en noaberschap. De Veranda noemt Typhoon het, zoals hij dat herontdekte tijdens zijn reis naar Suriname. Samen op de veranda zitten en bespreken wat je bezig houdt... de dag, de wereld.

Dat gevoel van samen zijn, verbonden zijn, dàt wilden ze. En zo ontstond er een de Stadsproductie Zwolle, een cultuurproject waar alle Zwollenaren die wilden aan mee konden werken. Vier toneel en theatergezelschappen, een band onder leiding van Dries Bijlsma, alleskunner en producer, een spontaan ontstaan mannenkoor dat uit zowat honderd mannen bestaat en echt talloze vrijwilligers die decor, kostuums en een horecaplein ontwikkelden. En natuurlijk alle noodzakelijke hand- en spandiensten verrichten.

 

Ik loop met Boudewijn door de grote IJsselhal, het decor van het spektakel, en begrijp dat hij moeite heeft dat wat om hem heen gebeurt te vatten. Drie enorme tribunes zijn gebouwd voor 750 mensen, 15 avonden lang. En daarna nog voor scholen. Een toneel van 30 bij 30 meter, gok ik. Enorme stellages met licht en bomen als decorstukken. Voor het eerst staat Boudewijn niet op het podium maar neemt hij een diepe teug adem zodra hij de enorme parkeerplaats op is gereden. Vanaf het moment dat hij de auto uitstapt is hij aan het sparren, oplossen en ondersteunen. Honderd acteurs en honderd vrijwillers. Om en nabij. Contracten uitonderhandelen met zijn beste vrienden, de regisseur met wie hij altijd wilde werken, Zwolse cultuur en theater op de kaart zetten. Het is de uitdaging die hij is aangegaan. Mensen met elkaar verbinden. Toen er tijdens het bevrijdingsfestival een kleine Wilde Deerne van 6 jaar voor 60,000 mensen stond te vertellen over de stadsproductie en er een vliegtuig met banner overvloog, kreeg hij de bibbers. Letterlijk. Nu gaat het gebeuren. 

 

En zo wordt het meisje dat precies 300 jaar geleden in 1718 in de Kranenburgse bossen, op de Agnietenberg, werd gevonden en gevangen, een onderdeel van het hier en nu. In een Alice-in-Wonderland-achtige productie beleeft ze opnieuw hoe het is om na jaren in de bossen overleefd te hebben, in een maatschappij van mensen terecht te komen. Anna Maria ziet, ontmoet en ervaart. En leert spreken. 

 

Regisseur Ko van den Bosch herschreef het stuk na de eerste audities. Dé echte Deerne, Lune van der Meulen, werd pas later gevonden en Ko wilde een aantal acteurs een plek geven. Jules van Rijn bijvoorbeeld die als Sprechhund de historus en de Wilde Deerne ondersteunt. Zegt wat zij niet kunnen. Hem op het lijf geschreven. Elout Hol (theater Gnaffel) speelt historicus Wim Coster, die het verhaal al een tijdje op het spoor was. Zijn boek is juist uitgekomen. Even als het Wilde Deerne-biertje, de Wildebras koffie en het standbeeld dat voor het Wolfsmeisje wordt gemaakt. Op precies de plek waar ze in logement Het Misverstand, naast de kerk, is opgevangen. 

 

Wie had dat kunnen denken, 300 jaar geleden....   

 

Dit weekend op rtvoost.nl/cultuur. Maar ook in OverUITdeKunst, zaterdag online en zondag op TV Oost om 11.35, 12.35, 18.20 en 19.20 uur.

 

Inga Tjapkes

Meer over dit onderwerp:
Cultuur OverUIT de Kunst Weblogs
Deel dit artikel: