Hierdoor veroorzaken ouderen relatief vaak een verkeersongeluk met hun e-bike

Ouderen op de fiets zijn vaker betrokken bij verkeersongevallen dan jongere fietsers. Vooral ouderen met een e-bike. Dit blijkt uit onderzoek van de provincie. Hoe komt dit?

In het rapport van de provincie staan hierover een paar algemene conclusies: ouderen zijn vaker bij ongevallen betrokken omdat ze zich minder makkelijk in het verkeer bewegen en minder alert functioneren. Bij ouderen gaat ook het gezichtsvermogen en het gehoor achteruit. Daarbij zijn ze extra vatbaar voor ernstig letsel.

'Meer tijd nodig om te wennen'

Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost -Nederland is er nog wat dieper in de kwestie gedoken en concludeert:

  • De man of vrouw die op latere leeftijd een e-fiets heeft aangeschaft, wordt geconfronteerd met een veel snellere en zwaardere fiets dan dat hij of zij gewend was.

  • Daarnaast zijn de remmen van een e-fiets (met name de hydraulische uitvoeringen) veel krachtiger dan de remmen van een ‘normale’ fiets. Genoemde verschillen zijn met name voor ouderen een uitdaging, omdat het evenwichtsgevoel onder deze doelgroep tanende is en de e-fiets zwaarder is en het zwaartepunt van deze fiets een stuk hoger ten opzichte van de weg ligt.

  • Tot slot blijkt uit de praktijk dat er veelal wordt gestart met een veel te hoge versnelling met een maximale elektrische ondersteuning.

Pluspunten oudere weggebruikers

Tegenover de genoemde beperkingen, heeft een hogere leeftijd ook een aantal voordelen:

  • Ouderen hebben vaak een beter inzicht in de eigen beperkingen, vertonen minder risicogedrag omdat ze minder behoefte hebben aan spanning en sensatie en hebben veel ervaring in het verkeer.

  • Bovendien houden ouderen zich over het algemeen beter aan de verkeersregels.
Meer over dit onderwerp:
fiets provincie onderzoek ouderen Nieuws
Deel dit artikel: